سلامت نیوز : یک دکتر داروساز گفت: بیدار ماندن طولانی مدت به واسطه مصرف مواد کافئین دار در دانشجویان موجب می‌شود افراد در جلسه آزمون به صورت لحظه‌ای دچار خستگی و خواب آلودگی شده و از ادامه کار باز مانند.

دکتر سید حسین حاجی میری در گفت و گو با ایسنا ، درباره تاثیرات مصرف مواد محرک و ترکیبات کافئین دار در بدن گفت: وجود کافئین در داروهای کافئین دار همچون ریتالین و نوشیدنی هایی مثل قهوه سبب القای احساس بی خوابی پس از مصرف در فرد می شود.

وی با بیان اینکه مصرف مقادیر بیش از 100 میلی گرم از کافئین، می تواند بین 4 تا 10 ساعت اثر بی خوابی در شخص مصرف کننده ایجاد کند، یادآور شد: البته باید به این نکته توجه داشت که پاسخ افراد به این ماده متفاوت است، استفاده از مواد کافئین دار ممکن است تاثیرات متفاوتی بر روی هر فرد داشته باشد.

این دکتر داروساز با بیان این مطلب که هر فنجان قهوه خالص حاوی حدود 150 میلی گرم کافئین است، گفت: این مقدار در یک فنجان چای خارجی به نصف می‌رسد، در ترکیب موادی همچون نوشابه‌های گازدار و شکلات تلخ نیز کافئین دیده می شود.

دکتر حاجی میری بر کاهش مصرف مواد کافئین دار تاکید کرد و گفت: برخی از افراد معتقدند مصرف داروهایی مانند ریتالین که از جمله مواد محرک و کافئین دار به شمار می آید باعث تقویت حافظه می‌شوند، در حالی که این مواد تنها بر ساز و کار مغز بصورت غیر مستقیم اثر گذاشته و هیچ نقشی در افزایش یادگیری ایفا نمی کنند.

وی در خصوص مکانیسم عمل ریتالین بر عملکرد مغزی اظهار داشت: ترکیباتی همچون ریتالین با آزادسازی بیش از حد واسطه‌های شیمیایی در مغز در فعالیت طبیعی آن دخالت کرده و موجب اختلال در فرایند استراحت بدن می شود، به این ترتیب شخص پس از مصرف به صورت مقطعی، احساس سرحالی و تمرکز می کند.

در ادامه این دکتر داروساز با اشاره به مصرف برخی دانشجویان از قرصهای ریتالین و نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه در ایام امتحانات خاطرنشان کرد: بیدار ماندن طولانی مدت به واسطه تاثیر این مواد در دانشجویان سبب می شود تا این افراد در جلسه آزمون به صورت لحظه‌ای دچار خستگی و خواب آلودگی شده و از ادامه کار باز بمانند.

دکتر حاجی میری در پایان یادآور شد: ریتالین، احساس ترغیب به ادامه مصرف و سرگرمی کمتری در مقایسه با سایر مواد محرک همچون شیشه و کوکائین در مصرف کننده ایجاد می کند اما در صورت استفاده طولانی مدت موجب بروز وابستگی در فرد می‌شود، لذا به دانشجویان توصیه می‌شود از مصرف غیرمنطقی ریتالین در فصل امتحانات بپرهیزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha