سلامت نیوز : یک فوق تخصص مدیکال آنکولوژی با بیان اینکه در روش ماستکتومی، نسج پستان با عمل جراحی برداشته می شود، گفت: در این روش به دلیل اینکه قسمت انتهایی نسج پستان باقی می ماند، نسج باقی مانده به میزان 5 درصد مشکل آفرین است.

دکتر رضا ملایری در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه خبر عمل جراحی یکی از هنرمندان هالیوود از طریق رسانه ها در روزهای اخیر موجب نگرانی خانم‌ها شده است، گفت: بیماران بسیاری با ارسال ایمیل درصدد دستیابی به راهی مطمئن جهت پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان پستان برآمده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد 12 درصد است، یادآور شد: استفاده از روش های تشخیصی آزمایشگاهی جهت تشخیص سرطان پستان روشی جدید نیست، این آزمایش بیش از 10 سال است که در جهان کاربرد دارد، این روش تشخیصی در کشور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی درخصوص روش تشخیص سرطان پستان از طریق آزمایش خون گفت: هر چند با انجام آزمایش BRCA1 و BRCA2 میزان استعداد افراد در ابتلا به سرطان پستان و تخمدان مشخص می شود ولی انجام این آزمایش تنها در مواردی خاص ضرورت دارد.

دکتر ملایری در ادامه تصریح کرد: این آزمایش در کمتر از 5 درصد افرادی که علایم سرطان پستان را نشان می دهند مثبت است، بنابراین انجام آزمایش تشخیصی در افراد تاثیر چندانی در پیش بینی خطر ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان ندارد، این آزمایش به هیچ وجه نباید در افرادی که بدون وجود سابقه ی خانوادگی، تنها از ابتلا به سرطان نگرانند انجام شود.

این فوق تخصص مدیکال آنکولوژی با تاکید بر لزوم انجام مشاوره توسط تیم زنتیک، قبل از انجام آزمایش خون خاطر نشان کرد: در زنانی که سابقه سرطان پستان در بستگان درجه یک (مادر و خواهر) یا بستگان درجه دو ( خاله یا دیگر بستگان) وجود دارد باید قبل از اقدام به انجام آزمایش حتما با تیم ژنتیک مشاوره کنند تا با گرفتن تاریخچه خانوادگی و انجام بررسی های لازم (در افرادی که خطر بروز سرطان پستان بیش از 30 درصد است)، در صورت صلاحدید گروه مشاوره آزمایش تشخیصی سرطان پستان انجام شود.

وی یادآور شد: منفی بودن جواب آزمایش BRCA1 یا BRCA2 جهت تشخیص سرطان پستان به این معنا نیست که فرد در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار ندارد، در صورت سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان، حتی در صورت منفی بودن آزمایش باید انجام معاینات سالیانه و ماموگرافی به طور معمول انجام شود و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش باید خانم به محض مشاهده کوچکترین تغییر به پزشک مراجعه کرده، همچنین معاینات دوره‌ای و ماموگرافی با فواصل کمتر از معمول و با تشخیص پزشک معالج صورت گیرد.

دکتر ملایری با اشاره به اینکه هزینه انجام این آزمایش در جهان بسیار بالا است، تصریح کرد: انجام آزمایش تشخیص سرطان پستان در کشورهای توسعه یافته نیز هرگز توصیه نمی شود، انجام این روش تشخیصی تنها در موادی خاص ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در روش ماستکتومی، نسج پستان با عمل جراحی برداشته می شود، گفت: در این روش به دلیل اینکه قسمت انتهایی نسج پستان باقی می ماند، نسج باقی مانده به میزان 5 درصد مشکل آفرین است.

وی همچنین افزود: در مواردی که پس از انجام آزمایش جواب مثبت است، پس از برداشتن تخمدان ها، خطر ابتلا به سرطان پستان از 80 درصد به 30 درصد کاهش می یابد، در افراد در معرض خطر، تصمیم نهایی به عمل جراحی بر عهده بیمار است.

دکتر ملایری در پایان تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته انجام آزمایش تشخیصی سرطان پستان، به دلیل تبعات روحی و روانی مثبت بودن جواب آزمایش، هرگز توصیه نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha