شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 73985

سلامت نیوز : پشه آنوفل حامل انگل مالاریا بیش از پشه‌هایی که ناقل این بیماری نیستند، جذب بوی بدن انسان می‌شود و بوی عرق پا بیشتر از بوی سایر اعضا، اشتهای پشه‌های ناقل بیماری را برای گزیدن تحریک می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ به گفته متخصصان دانشکده بهداشت و طب حاره‌ای که نتایج این تحقیق را در نشریه «کلیک پلوس وان» منتشر کرده‌اند، پشه‌های ناقل انگل مالاریا سه برابر بیشتر از پشه‌های فاقد انگل جذب بوی بدن انسان می‌شوند.

پزشکان معتقدند انگل مالاریا حس بویایی پشه را تقویت و گزش پشه را کنترل می‌کند.

دکتر «جیمز لوگان» در‌این‌باره می‌گوید: چیزی که مرا متعجب می‌کند این است که انگل مالاریا چقدر هوشمند است. این انگل دائم در حال تکامل است و به نظر می‌رسد همیشه یک قدم از ما جلوتر است.

دانشمندان برای انجام دادن این تحقیق، پشه مالاریا را به کشنده‌ترین نوع مالاریا موسوم به «پلاسمودیوم فالسی‌پارم» آلوده کردند. در محفظه‌ای که این پشه‌ها قرار داشتند جوراب‌های نایلونی قرار دادند که افراد داوطلب 20 ساعت آنها را پوشیده بودند.

دکتر لوگان می‌گوید: این روش مطمئنی برای تولید بوی بدن است که می‌تواند ماه‌ها جذابیت خود را حفظ کند.

عین همین آزمایش با پشه‌هایی که ناقل مالاریا نبودند تکرار شد.

مقایسه دو آزمایش نشان داد که پشه‌های ناقل انگل مالاریا سه برابر بیشتر از پشه‌های سالم جذب بوی جوراب‌ها می‌شدند.

دکتر لوگان می‌گوید: ما فکر می کنیم که انگل حس بویایی پشه را افزایش می‌دهد. فعلا نظریه ما این است که تغییری در دستگاه بویایی پشه ایجاد می‌شود که سریع‌تر می‌تواند ما انسان‌ها را پیدا کند.

وقتی که پشه انسان‌ها را راحت‌تر پیدا کند شانس انگل برای این که به جریان خون انسان راه پیدا کند، بیشتر می‌شود و در واقع شانس بقا و احتمال گسترش آن افزایش پیدا می‌کند.

دانشمندان اکنون پژوهشی سه ساله را شروع کرده‌اند تا شناخت بیشتری از این ویژگی انگل پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha