سلامت نیوز : یک دکترای شنوایی شناسی گفت: حدود 70 تا 80 درصد مشکلات سرگیجه ای درافراد ناشی از سیستم دهلیزی درگوش است.

نیما رضازاده در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه سیستم تعادل در بدن با هماهنگی سه سیستم اصلی فعالیت می‌کند، گفت: سیستم دهلیزی که در گوش قرار دارد غیر از شنیدن وظیفه حفظ تعادل را نیز به عهده دارد، سیستم دیگر سیستم بینایی و سیستم حس عمقی است که به نوعی تنظیم عضلات و مفاصل بر حفظ تعادل در انسان را به عهده دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه 70 تا 80 درصد مشکلات سرگیجه‌ای درافراد ناشی از سیستم دهلیزی است، گفت: از آسیبهای این قسمت می توان به سرگیجه‌های خوش خیم و ضعیف، افزایش فشار مایع گوش داخلی، التهاب عصب دهلیزی اشاره کرد.

رضازاده تصریح کرد: با توجه به اینکه شنوایی شناسان روی سیستم شنوایی فعالیت می‌کنند، گفت: شنوایی شناسان در بخش تعادل گوش نیز فعالیت دارند و ارزیابی سیستم دهلیزی را انجام می دهند.

این دکترای شنوایی شناسی با بیان اینکه ارزیابی سرگیجه یک کارتیمی بین گروه‌های گوش حلق و بینی، شنوایی شناسی، مغز و اعصاب و قلب وعروق است، خاطرنشان کرد: بسیاری از سرگیجه‌ها زمینه ژنتیکی دارند.

وی گفت: با توجه به نزدیکی سیستم حلزونی و دهلیزی به یکدیگر، آلودگی صوتی، امواج مضر موجود در هوا و همچنین آلودگی های محیطی و به دنبال آنها افزایش فشار عصبی نیز موجب بروز این مشکلات تعادلی و سرگیجه‌ای می شود.

رضازاده تصریح کرد: آمار سرگیجه‌های ناشی از اختلال عملکرد سیستم دهلیزی درگوش بسیار بالا است و انتظار می رود که در سنین پایین‌تر نیز شیوع بالاتری پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha