یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر: 73990
سلامت نیوز : کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه شعار امسال مرکز بهداشت جهانی «فشار خون را جدی بگیریم» است، گفت: در کنترل بیماری‌های غیرواگیر آموزش یکی از راهبردهای اساسی است.

محمد صابری امروز در گفت‌وگو با فارس  اظهار داشت: برای اینکه آموزش کارآمد باشد باید منافع حاصل از رفتار توصیه شده برای گروه هدف جذاب باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر رفتارهای پر خطر قابل پیشگیری هستند، تصریح کرد: افراد به دلایلی اعم از اینکه ارزش سلامتی خود را نمی‌دانند از خطر کردن لذت می‌برند، از خطرات آگاهی ندارند و در نتیجه در آن رفتارهای پرخطر شرکت می‌کنند.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی عوامل خطرساز بیماری فشار خون بالا را چاقی، کم‌تحرکی، اضافه وزن، مصرف دخانیات، مصرف الکل و مصرف زیاد نمک عنوان کرد و بر لزوم توجه بیشتر به عوامل خطرساز برای کنترل فشار خون بالا تأکید کرد.

وی گفت: 88 درصد افراد جامعه از میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنند که این امر خود به افزایش فشار خون کمک می‌کند.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: فشار خون در افراد چاق دو تا شش برابر بیش از افرادی است که اضافه وزن ندارند.

صابری اظهار داشت: در افرادی که فشار خون طبیعی دارند حداقل دو بار در سال باید فشار خون خود را کنترل کنند.

وی فشار خون را قاتل خاموش نامید و گفت: فشار خون بالا معمولاً علامتی در فرد ایجاد نمی‌کند و مردم نیز اطلاع کافی از روند آن ندارند.

صابری سرگیجه، سردرد در ناحیه پس سر، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، درد در قفسه سینه و تنگی نفس شبانه و یا هنگام فعالیت را از علایمی عنوان کرد که می‌تواند نشان دهنده فشار خون بالا در افراد باشد.

کارشناس واحد بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی، آرامش، تحرک بدنی، تغذیه سالم و 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز به مدت پنچ روز در هفته را از راهکارهای کنترل فشار خون عنوان کرد و ادامه داد: مصرف برخی سبزی‌های حاوی سدیم مانند اسفناج، کرفس، ریواس، شلغم و گیاه شیرین‌بیان موجب افزایش فشار خون می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha