سلامت نیوز : معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای امسال در خواست دو برابر شدن بودجه معاونت توانبخشی را به سازمان ارسال کرده ایم که این درخواست در صورت محقق شدن افزایش 35 درصد بودجه سازمان محقق می شود ولی می‌توان این اطمینان را داد که امسال در معاونت توانبخشی افزایش بودجه خواهیم داشت ولی میزان آن مشخص نیست.

یحیی سخنگویی در گفت و گو با ایلنا از درخواست دو برابر شدن بودجه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در صورتی که افزایش 35 درصدی سازمان بهزیستی محقق شود ما نیز برای ارتقای سطح خدمات در خواست دو برابری شدن بودجه را به سازمان اعلام کرده‌ایم که البته میتوان این اطمینان را داشت که در بخش توانبخشی ما افزایش بودجه خواهیم داشت ولی میزان نهایی آن مشخص نیست.

طرح مراقبین خانگی معلولان

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره برنامه های توانبخشی سازمان در سال 92، افزود: طرح مراقبین خانگی با هدف انتقال درمان به درون خانه و خانواده‌ها از طرح‌های پیش روی ماست که در این زمینه در نظر داریم با برگزاری همایشی در اوایل تیر ماه از نظر دانشگاهیان در این زمینه بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: طرح مراقبین خانگی معلولان در مقایسه با درمان معلولان در مراکز به مراتب به صرفه‌تر است و همچنین باعث می‌شود تا معلولان از خانواده‌های خود کمتر دور بمانند که همین امر نقش مهمی در اجتماع‌پذیری معلولان خواهد داشت.

سخنگویی درباره جزییات طرح مراقبین خانگی به ایلنا، گفت: در این طرح افراد دوره دیده زیر نظر متخصصان مورد تایید سازمان بهزیستی ضمن درمان و رسیدگی به معلولان به اعضای خانواده نحوه درمان و برخورد با معلول را آموزش می‌دهند تا تعامل بین معلول و اعضای خانواده بهتر بشود.

 صدور کارت معلولیت‌ها

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین از رونمایی طرح صدور کارت معلولیت خبر داد و افزود: در این کارت‌ها خصوصیات معلول و نوع معلولیت وی درج می‌شود و فرد می‌تواند در استفاده از خدمات توانبخشی راحت‌تر عمل کند.

سخنگویی ادامه داد: کارت‌های معلولیت بر اساس آخرین استاندارد‌های ICL  یا طبقه‌بندی معلولیت سازمان بهداشت جهانی تنظیم شده است و در تلاش هستیم که این طرح را به صورت سراسری در تمامی استان‌های کشور اجرا کنیم.

وی به اجرای آزمایشی طرح غربالگری یا اوتیسم اشاره کرد و ادامه داد: این طرح در حال حاضر در چند استان کشور اجرا می‌شود که ویژگی این طرح در این است که معلولیت ها زودتر شناسایی می‌شوند و باعث می‌شود که معلولان در همان سنین کودکی و بیش از شدت گرفتن معلولیت‌ها شناسایی شوند و حتی می‌توانند در مدارس عادی به تحصیل ادامه دهند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورتی که بودجه در خواستی ما محقق شود این طرح به صورت سراسری در کشور اجرا می‌شود.

روند مناسب‌سازی‌ معابر عمومی قابل قبول است

سخنگویی درباره پیشرفت‌ طرح مناسب‌سازی معابر و همکاری شهردار تهران در این بخش، اظهار کرد: این طرح از دو سال قبل پیگیری شد که در این طرح در نظر گرفته شد تا اماکن عمومی، ورزشی و پر تردد شهر جهت رفت و آمد بهتر معلولان، این طرح اجرا شد.

وی ادامه داد: در یک جمع‌بندی کلی میتوان گفت که مناسب سازی معابر شهری در سال قبل نسبت به دوره های اخیر سیر قابل قبولی داشته است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور انتصاب وزیر کشوربه عنوان رییس ستاد مناسب سزای معابر عمومی را یک گام موثر و مثبت دانست و گفت: از آنجایی که استانداران زیر نظر وزیر کشور هستند لذا این انتصاب باعث شد تا طرح مناسب سازی در استان‌ها با یک پیرفت خوبی رو به رو شود.

ارائه تجهیزات بهداشتی به معلولان

سخنگویی ضمن اشاره به رشد 300 درصدی ارائه تجهیزات توانبخشی در سال 91، به ایلنا گفت: در سال پیش رشد محسوسی در بخش تجهیزات توانبخشی داشتیم به نحوی که از نظر تامین تجهیرات در استان ها با مشکلی رو به رو نبودیم.

وی ادامه داد: امسال نیز در نظر داریم تا در کنار تجهیزات توانبخشی وسائل بهداشتی را برای معلولان در نظر بگیریم و همچنین در افازیش توزیع سمعک بین معلولان ورود خواهیم کرد.

افزایش خدمات مددکاری به بزرگسالان کم‌بینا

سخنگوی ارائه خدمات بیشتر در بخش کم‌بینایان را از دیگر برنامه های امسال بهزیستی خواند و افزود: در حال حاضر به صورت آزمایشی مراکز بینایی سنجی کلان‌شهرها را جهت ارائه خدمات به کم‌بینایان تحت آموزش قرار داده‌ بودیم و در نظر داریم این طرح را به صورت سراسری به اجر درآوریم.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: متاسفانه در زمینه مددکاری و ارائه خدمات به کم‌بینایان برزگسال خوب عمل نکردیم و امسال این خدمات را برای آنان در نظر گرفته ایم تا از شدت گرفتن معلویت‌های بینایی افراد جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha