سلامت نیوز : بالا رفتن فشار خون، گرفتگی عروق و بیماری های ریوی از عوارض مصرف دخانیات است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ، صفورا محبی مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: سیگار شایعترین عامل قابل پیشگیری از مرگ و میر در جهان است.

صفورا محبی افزود: بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی حدود 6 میلیون از بهترین زمین های کشاورزی جهان زیر کشت تنباکو قرار دارد و در ایران 30 هزار هکتار از حاصلخیزترین زمین های زراعی به کشت توتون اختصاص یافته است.

وی گفت: بر اساس گزارشات WHO آمریکا به عنوان بزرگترین کشور تولید کننده سیگار در جهان تنها 3 درصد سیگار تولید شده را در کشور خود مصرف می کند و بقیه را به کشورهای فقیر و در حال توسعه صادر می کند. سود سالانه شرکت های آمریکائی از فروش سیگار بیش از 300 میلیارد دلار است.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا بیان داشت: در سراسر جهان مصرف دخانیات به عنوان قاتلی بزرگ شناخته شده که در آینده با هدف قرار دادن کشورهای جهان سوم بیش از پیش انسان ها را به کام مرگ خواهد کشید.

به گفته وی برآورد می شود که تا سال 2020 هفت نفر از هر 10 نفر انسانی که با استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند در کشورهای با درآمد کم یا متوسط خواهند بود.

صفورا محبی به عوارض مصرف دخانیات اشاره کرد و افزود: در سیگار بیش از هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد که از این مواد صدها مورد بیماری زا و ده ها مورد سرطان زا است.

وی اظهار داشت: استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، گرفتگی عروق و در نهایت ایجاد حمله قلبی و سکته می گردد.علاوه بر آن بیماری های ریوی، حمله مغزی، آب مروارید، پوکی استخوان، ضایعات شنوایی، چین و چروک، ریزش مو، تغییر رنگ انگشتان از دیگر عوارض مصرف سیگار است.

مدیر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه گفت: استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتری ها پایین می آورد و همچنین باعث کاهش مقاومت معده در برابر اسید می شود برای همین است که زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می شود.

صفورا محبی افزود: طبق تحقیقات بی شماری که انجام شده است احتمال ابتلا افراد سیگاری به سرطان زبان، دهان، حلق 6 برابر، سرطان بینی 2 برابر، سرطان گلو 12 برابر، سرطان مری 10 برابر، سرطان حنجره 18 برابر، سرطان معده 3 برابر، سرطان کلیه 5 برابر، سرطان روده بزرگ 3 برابر، سرطان مثانه 3 برابر، لوزالمعده 5 برابر، سرطان مقعد 6 برابر، سرطان پوست 2 برابر افراد غیر سیگاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha