یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸

سلامت نیوز : محققان اسپانیایی به این نتیجه رسیده اند كه شرایط استرس آور چگونه بر متابولیزه شدن چربی توسط بدن تأثیر گذار است و می تواند به افزایش كلسترول بد بیانجامد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ كارشناسان طی سال ها اظهار داشتند كه استرس عاطفی با خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است و در نتیجه عادات غیرسلامتی چون استعمال دخانیات، رژیم نامناسب یا داشتن سبك زندگی بی تحرك را در میان عوامل دیگر به همراه می آورد.

این درحالی است كه تحقیقات جدید نشان می دهد استرس تحریك كننده «دیس لیپیدمی» است، اختلالی كه سطح چربی ها و لیپوپروتئین ها را در خون تغییر می دهد.

محققان بیمارستان «ویرجین دو لا ویكتوریا» در «مالاگا» و دانشگاه «سانتیاگو دو كامپوستلا» رابطه بین شغل استرس آور و پارامترهای مختلف مرتبط با چگونگی متابولیزه شدن اسیدهای چرب در بدن را بررسی كردند.

نتایج این این تحقیق كه در مجله سلامت عمومی اسكاندیناوی منتشر شده با بررسی های صورت گرفته یك جمعیت نمونه بیش از 90 هزار كارمند با انجام چكاپ های پزشكی مشخص شده است.

«كارلوس كاتالینا» روانشناس بالینی و كارشناس استرس ناشی از شغل اظهارداشت: كارمندانی كه اظهار داشتند در رویارویی با شغل خود طی 12 ماه گذشته شرایط دشواری را تحمل كردند (8.7 درصد از جمعیت نمونه) بیشتر در معرض خطر «دیس لیپیدمی» قرار دارند.

«دیس لیپیدمی» انواع مختلفی از اختلال در سوخت وساز چربی ها است كه موجب بالا رفتن میزان سرمی یك یا تعدادی از آن هاچون  كلسترول، تری گلیسرید در خون می شوند.

دیس لیپیدمی یكی از عوامل اصلی خطر برای بروز بیماری سرخرگ های كرونری (CAD)، سكته مغزی و بیماری عروق محیطی (PVD)، ذكر شده كه می توان با تغییر شیوه زندگی، رژیم غذایی و داروها بر آن تاثیر گذاشت و آن را تغییر داد. بالا رفتن میزان سرمی چربی ها می تواند منجر به تشكیل پلاك های آترواسكلروز در سرخرگ های كرنری شود كه در حضور سایر عوامل خطر، تشكیل آن تسریع می شود.

به طور خاص افرادی كه از استرس ناشی از شغل رنج می برند بیشتر در معرض ابتلا به سطح بالا و غیر عادی كلسترول بد و سطح پایین و قابل توجه كلسترول خوب می شوند و همچنین احتمال گرفتگی رگهای آنها بیشتر است.

براساس اظهارات دكتر كاتالینا، یكی از مكانیسمهایی كه می تواند رابطه بین استرس و خطر بیماریهای قلبی عروقی را توضیح دهد تغییرات در كارنامه چربیهای ما است كه در نهایت منجر به افزایش گرفتگی و سفت شدن رگها می شود.

یك احتمال این است كه استرس در توانایی بدن برای رها شدن از كلسترول اضافی اختلال ایجاد می كند و ممكن است فرآیندهای التهابی ایجاد كند كه در نهایت به افزایش تولید كلسترول می انجامد. همچنین استرس می تواند بدن را برای تولید انرژی بیشتر در قالب اسیدهای چرب و گلوكز تحریك كند. این مواد از كبد می خواهند كلسترول LDL بیشتری ترشح كند تا آنها خود را به سایر بافتهای بدن برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha