یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 74008

اگر سرطان زودتر سراغ خانمی برود و او را در سنین باروری درگیر كند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بارداری و شیردهی پس از تشخیص سرطان
سلامت نیوز : اگر سرطان زودتر سراغ خانمی برود و او را در سنین باروری درگیر كند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا آن خانم باز هم می‌تواند لذت مادر‌شدن را تجربه كند و اگر نوزادش به دنیا بیاید، تغذیه كودك چطور خواهد بود؟ آیا مادر به دلیل مشكلاتی كه دارد، ناچار است از شیرخشك كمك بگیرد یا با شیر خودش هم می‌تواند كودك را تغذیه كند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ، بی شك این پرسش ها در ذهن تمام خانم های جوان می چرخد و ندانستن واقعیت، نگرانی آنها را افزایش می دهد، سوال هایی كه اغلب در مورد بارداری و شیردهی پس از ابتلا به سرطان سینه وجود دارد.

در گذشته، افراد بر این باور بودند كه بیماران پس از ابتلا به سرطان سینه نباید باردار شوند؛ در حالی كه امروزه حتی در بعضی مطالعات مشخص شده است بارداری می تواند اثرات مثبتی در روند بهبود سرطان پستان داشته باشد.

البته برای بیشتر خانم هایی كه به این بیماری مبتلا می شوند، امكان بارداری وجود ندارد، چون سن بروز سرطان سینه در مقایسه با سن باروری به نسبت زیاد است.

به این معنی كه درصد زیادی از بیماران بالای 45 تا 50 سال هستند و كسانی كه سن كمتری دارند نیز باید دوره درمان طولانی ای را بگذرانند.

به عنوان نمونه اگر بیماران تحت هورمون درمانی قرار بگیرند، حداقل تا پنج سال نمی توانند باردار شوند و به همین دلیل امكان بارداری برای تمام بیماران وجود ندارد. براساس برآوردها، مشخص شده است حدود 10 تا 15 درصد بیماران، شانس باروری دارند و پس از طی درمان، می توانند باردار شوند.

همچنین نباید این نكته را از یاد ببریم كه بارداری در زمان شیمی درمانی و هورمون درمانی ممنوع و تقریبا غیرممكن است، اما مدتی پس از آن، قدرت باروری تعداد قابل توجهی از خانم ها دوباره برمی گردد و این بازگشت بیش از هر عامل دیگری به سن بیمار بستگی دارد.

روش های مدرنی هم برای حفظ باروری وجود دارد؛ مانند حفظ سلول تخم یا بافت تخمدانی در محیط آزمایشگاهی در طول مدت شیمی درمانی و كاشت دوباره آن در بدن مادر كه البته تمام این روش ها در مراحل تحقیقاتی هستند.

از طرف دیگر، تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز مشكلی نخواهد داشت و خانمی كه دچار سرطان سینه شده است نیز می تواند به فرزندش شیر دهد.

معمولا توصیه می شود هنگام درمان سرطان سینه، مادر نوزاد را از شیر خودش تغذیه نكند، ولی پس از آن شیردهی ممنوعیتی نخواهد داشت.

با این حال، چون بافت غدد شیری كه جراحی می شود یا تحت پرتودرمانی قرار می گیرد تا حد زیادی آسیب می بیند، ممكن است مادر نتواند از سمتی كه سینه جراحی یا پرتودرمانی شده است به نوزادش شیر بدهد، ولی به طور كلی مشكلی برای شیردهی نوزاد وجود ندارد.

بیشتر خانم ها هم نگران افزایش احتمال ابتلا به سرطان برای فرزندشان هستند و تصور می كنند چون آنها پس از بیماری بچه دار شده اند، خطر سرطان، فرزند آنها را بیشتر تهدید می كند. در صورتی كه باید گفت به طور كلی، خطر بروز سرطان برای فردی كه یكی از بستگان درجه اولش دچار این بیماری شده باشد، دو برابر افراد عادی جامعه است، اما این بیماری از مادر به فرزند منتقل نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha