یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 74026

در حال حاضر که قرار بود افزایش قیمتی در میان نباشد بیماران ‌ام‌اس، تالاسمی، سرطانی و... با گرانی دارو مواجه بودند و هزینه‌های دارو و آمپول آنها کمرشکن بوده است حال با افزایش قیمت روز به روز دارو نیز باید دست و پنجه نرم کنند .

کمبود دارو نخواهیم داشت اما افزایش قیمت چرا!
سلامت نیوز : اردیبهشت هم به پایانش نزدیک شد و همچنان بحث گرانی دارو و کمبود آن نقل بازار این محصول است. از ابتدای سال که قیمت دارو روندی صعودی در پیش گرفت، در پاسخ‌های مکرر از داروخانه‌ها گرفته تا برخی مسوولان بحث به آن جا کشیده می‌شد که به دلیل عدم تخصیص ارز مرجع به دارو گرانی آن طبیعی است تا اینکه روز چهارشنبه محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: همچنان ارز مرجع برای واردات دارو پرداخت می‌شود و به این ترتیب گران شدن قیمت دارو توجیهی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ با انتشار این خبر قطعا بحث بر سر افزایش قیمت دارو نیاز به پیگیری داشت اما این پیگیری پیش از شروع با خبر جدیدی مواجه شد. روز گذشته مهدی سلیمانجاهی، سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر که تخصیص ارز مبادله‌ای به دارو چند روزی است آغاز شده، گفت:‌ به این ترتیب بخشی از داروهای حیاتی که پیش از این دچار کمبود شده بودند، به تازگی وارد کشور شده‌اند.

  دارویی که به تاریخ انقضای آن نزدیک می‌شود در گمرک باقی نمانده
 علاوه‌بر این در روزهای اخیر خبر از امکان فاسد شدن داروهای مانده در گمرک یا گذشتن تاریخ انقضای آن نگرانی‌هایی را در میان پزشکان و بیماران ایجاد کرده بود که سلیمانجاهی دراین باره نیز گفت: مردم نگران نباشند، تاریخ‌مصرف داروهای در گمرک مانده نمی‌گذرد و این داروها به تدریج ترخیص می‌شوند. وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون نایاب شدن ماده حاجب مورد استفاده در دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن و معطل ماندن بیماران اورژانسی که نیازمند تصویربرداری هستند، گفت: این دارو حدود دو روز قبل وارد کشور شده است و دیگر مشکلی درخصوص آن وجود ندارد.

  بیماران پیوند ریه گرفتار کمبود دارو
خبر تخصیص ارز مبادله‌ای به دارو زمانی منتشر شد که روزبه‌روز خبر بیمارانی که با کمبود دارو مواجه شده‌اند بیشتر می‌شود، چنانچه کتایون نجفی‌زاده گفت: برای کنترل بیماران ریوی مبتلا به آسم و برونشیت، اسپری یک داروی شناخته شده در همه دنیاست که متاسفانه در حال حاضر عموم اسپری‌های خارجی در دسترس نیستند و کمیاب شده‌اند. این درحالی است که اسپری‌های ایرانی نیز به میزان مناسب قدرت ندارند و در نتیجه بیماران در معرض حمله‌های متوالی تنگی نفس قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر این موضع که عدم دسترسی به اسپری فقط یک معنا دارد و آن عذاب بیمار است، افزود: به دنبال این قضیه و برای رفع این مشکل، کادر درمانی مجبور هستند که به‌طور مکرر از قرص کورتن برای کنترل بیماری استفاده کنند که بدون‌شک همه ما حتی افرادی که از پزشکی چندان اطلاعی نداریم نیز از عوارض مصرف مکرر قرص‌های کورتن چیزی‌های بسیاری شنیده‌ایم.

نجفی‌زاده درخصوص بیماران پیوند ریه نیز اضافه کرد: با اعلام هر مورد پیوند ریه یک حرکت گروهی عظیم در بیمارستان برای پیوند شکل می‌گیرد تا عمل با موفقیت به ثمر نشیند اما در ادامه تامین داروهای دوره پس از عمل بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است. روزی نیست که واحد پیوند ماجرای تازه‌ای نداشته باشد البته تحمیل عذاب همراهان بیمارانی که برای دارو در سطح شهر سرگردان می‌شوند، چیز دیگری است.

وی افزود: در مورد پیوند بیماران پیوند ریه از حدود یک ماه پیش عموم داروهای قارچی و ضدویروسی در دسترس نیستند. به‌عنوان مثال بیماری که ریه پیوندی دریافت کرده و با تلاش تیم جراحی، عمل پیوند با موفقیت انجام گرفته، برای مدت سه ماه باید روزانه دو عدد قرص مصرف کند. فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار پس از مراجعه به داروخانه‌های بزرگ کشور نظیر ۲۹ فروردین تنها بتواند ماهیانه ۱۲ قرص دریافت کند. حال چه کسی باید پاسخگوی کمبود این دارو باشد؟ این درحالی است که هرگونه اختلال در تامین این‌گونه داروها به معنای اختلال جدی در فرآیند درمانی است که می‌تواند همه تلاش‌های کادر درمانی را بی‌اثر ساخته و امید بیمار و خانواده وی را بر باد دهد. واقعیت این است که کمبود یا نبود این‌گونه داروها که جایگزین چندانی نیز برای آنها وجود ندارد، استرس و نگرانی بالایی برای بیماران و خانواده‌های ایشان ایجاد می‌کند به‌طوری که از نظر روحی و فرآیندهای زندگی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند.

وی درخصوص بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک که اصطلاحا CF نامیده می‌شوند، اظهار داشت: در این بیماران یکی از مهم‌ترین مشکلات، اشکالات تنفسی به علت آلودگی‌های مکرر ریه است. بیماران CF مکرر دچار عفونت‌های ریوی می‌شوند و به علت اینکه آنزیم لیپاز در پانکراس ندارند، باید بعد از هر وعده غذا آنزیم استفاده کنند تا
همه چیز در حال کنترل باشد و حال داروی کرئون کمیاب شده است. این فوق تخصص ریه ادامه داد: باید گفت کمبود کرئون درخصوص بیمارانی که پیوند ریه دریافت کرده‌اند به معنای تشدید وضعیت بحرانی است.

همچنین ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهارکرد: پزشکان امسال با کمبود دارو و مشخص نبودن وضعیت‌شان در پزشک خانواده مواجه هستند. متاسفانه در شرایط کنونی برخی دارو‌ها کمیاب و برخی دیگر گران هستند و بیماران بسیار دچار مشکل شدند.  البته در همان گفت‌وگوی مذکور مهدی سلیمانجاهی، سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار کرده: اگر تخصیص ارز مبادله‌ای به همین صورت ادامه پیدا کند و شرکت‌های دارویی نقدینگی لازم را داشته باشند، کمبودهای دارویی به تدریج برطرف خواهد شد. به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، مهم‌ترین مشکل وزارت بهداشت برای تامین دارو، تامین «ارز» مورد نیاز است. بر همین اساس می‌توان امیدوار بود که به مرور زمان این موج که از داروهای بیماری‌های‌ ام‌اس و تالاسمی و سرطان شروع شده و در حال حاضر گریبان بیماری‌های ریوی را گرفته است کاهش پیدا کند.

  رئیس انجمن سرطان ایران: ارز مرجع برای تولید دارو لحاظ شود
این سخنان سلیمانجاهی اگرچه برخی نگرانی‌ها درباره داروهای مورد نیاز مانده در گمرک را از بین برد اما آغاز تخصیص ارز مبادله‌ای و شروع موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها قطعا نگرانی‌های وابسته به این موضوع را در پی خواهد داشت به‌ویژه در میان افراد مبتلا به بیماری‌های خاص. در این میان عبدالله فضلعلی‌زاده، رئیس انجمن سرطان ایران برای کاهش این نگرانی‌ها و البته عدم افزایش ناگهانی برخی داروها خواستار استفاده از ارز مرجع برای تولید دارو شد. رئیس انجمن سرطان ایران در جریان بازدید پزشکان و متخصصان انکولوژی از شرکت داروسازی سبحان انکولوژی، تولید‌کننده داروهای ضد سرطانی در کشور اظهار کرد: شرکت مذکور طلیعه و سرآغاز پیاده شدن تکنولوژی انکولوژی در کشور است.وی به وابستگی دارویی کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم خودکفایی دارویی با تلاش متخصصان و جوانان ایرانی محقق شود.

فضلعلی‌زاده فعالیت شرکت داروسازی سبحان انکولوژی در زمینه تولید داروهای ضد سرطانی را ارزشمند خواند و تصریح کرد: دوام و بقای شرکت‌های داروسازی به عوامل انسانی است که در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند. وی حمایت مسوولان از نظام سلامت در توسعه و موفقیت شرکت‌های داروسازی را اثرگذار دانست و یادآور شد نابسامانی‌هایی در موضوع‌های ارزی و اقتصادی در کشور وجود دارد.فضلعلی‌زاده بر تخصیص ارز مرجع برای شرکت‌های تولیدکننده دارو تاکید کرد و گفت: اختصاص ارز مرجع به شرکت‌های داروسازی موجب افزایش توان آنها در رقابت با عرضه داروهای وارداتی در بازار می‌شود.

شرایط موجود به‌گونه‌ای همراه با خوف و رجاء برای بیماران شده است، از یک ‌سو بحث بر سر از میان رفتن کمبودهاست و از سوی دیگر بحث افزایش قیمت‌ها. در این میان برای کاهش نگرانی می‌توان به برنامه‌های کمیسیون بهداشت مجلس اشاره کرد؛ بحث یارانه دارویی که شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با فرهیختگان از آن سخن گفت و مجلس از ابتدای سال پیگیر آن بوده است و طریقت‌منفرد، وزیر بهداشت در حاشیه همایش معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران به آن اشاره کرد و گفت: آن‌طور که کتبا به ما اعلام کرده‌اند، ارز دارو در سال جاری، مبادله‌ای خواهد بود که سعی می‌کنیم تفاوت قیمت‌ها را با اختصاص بیش از دو هزار میلیارد تومان یارانه دارو جبران کنیم.

بر همین اساس یارانه دارو را می‌توان بارقه امیدی دانست که شاید فشار این افزایش قیمت را کاهش دهد. امیدواریم وزارت بهداشت و مسوولان امر به این مقوله توجه ویژه کنند، چون در حال حاضر که قرار بود افزایش قیمتی در میان نباشد بیماران ‌ام‌اس، تالاسمی، سرطانی و... با گرانی دارو مواجه بودند و هزینه‌های دارو و آمپول آنها کمرشکن بوده است چه رسد به حال که قرار بر افزایش قیمت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha