كارشناس مسؤول بهداشت و تغذیه دانش‌آموزان سازمان آموزش و پرورش استان یزد با بیان این كه 8/1درصد دانش‌آموزان، در بدو ورود به مدرسه مشكل دهان و دندان دارند، افزود: شایع‌ترین مشكل دهان و دندان در بین دانش‌آموزان، دندان‌های پوسیده است.

غلامرضا ركوعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: براساس شاخصDMF كه معرف دندان‌های خراب، ‌پوسیده و پر شده است، هر دانش‌آموز در بدو ورود به دبستان دو دندان خراب دارد.

ركوعی در مورد اقداماتی كه به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان دانش آموزان در مدارس انجام گرفته است، گفت: ‌توزیع دهان‌شویه سدیم فلوراید در تمام مدارس ابتدایی،‌ آموزش خانواده‌ها در جلسات انجمن اولیاء ‌و مربیان، كمك به درمان دندان‌های دانش‌آموزان با همكاری مركز بهداشت استان و مراكز بهداشت درمانی، از جمله این اقدامات است.

وی تصریح كرد: ‌همچنین با همكاری مركز بهداشت استان و سازمان بیمه خدمات درمانی، دندان 6 دانش‌آموزان یعنی اولین دندان دائمی آنها، درمان می‌شود؛ بدین ترتیب كه دانش‌آموز از طرف مدرسه به مراكز درمانی مورد توافق سازمان بیمه ارجاع داده می‌شود و با هزینه‌ای اندك، تحت درمان قرار می‌گیرد.

ركوعی در ادامه خاطرنشان كرد: ارائه آموزش‌های لازم در موقعیت‌های مختلف به دانش آموزان و اولیاء آنها، ‌توزیع كتب،‌ پوستر،‌ بروشور و مجلات آموزشی در مدارس، ‌معاینه دانش‌آموزان توسط مربیان بهداشت و پزشكان آموزش و پرورش،‌ تهیه امكانات و ملزومات بهداشتی مورد نیاز مدارس، می‌تواند در ارتقاء سطح بهداشت دانش‌آموزان بسیار موثر باشد.

وی اضافه كرد: اقداماتی همچون تشكیل كلاس‌های آموزش ضمن خدمت جهت معلمان و مدیران و معاونان‌، همكاری با سازمان‌ها و ادارات مرتبط نظیر دانشگاه علوم پزشكی، مركز بهداشت و بهزیستی، ‌تقویت تشكل‌های دانش‌آموزی همچون بهداشت یاران و شورای دانش‌آموزی در گسترش برنامه‌های بهداشتی مدارس تاثیر گذار است.

كارشناس مسئول بهداشت سازمان آموزش و پرورش استان با مهم خواندن نقش خانواده‌ها در بهداشت دهان و دندان فرزندان، اظهار داشت: در صورت عدم همكاری خانواده‌ها،آموزش‌های مدرسه نتیجه مطلوب را نخواهد داشت، چرا كه دانش‌آموز حدود 5 تا 6 ساعت را در مدرسه می‌گذراند و بیشتر وقتش را در كنار خانواده سپری می‌كند، بنابراین چنانچه خانواده‌ها در آموزش‌های داده شده، مانند برنامه دهان‌شویه در مدرسه با سازمان همكاری لازم را داشته باشند، قطعاً مدارس در آموزش‌ موفق خواهند بود.

ركوعی در پایان تاكید كرد: خانواده‌ها باید دانش بهداشتی را كه در مدرسه به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود به صورت رفتار در آورده و در فرزند خود نهادینه كند تا آموزش‌ها پایدار بماند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha