یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 74040

سلامت نیوز :  بر اساس آمارهای موجود خطر ایجاد بیماری مادرزادی در هر حاملگی در جمعیت عادی دو درصد بوده، این در حالی است که مرگ و میر نوزادان و معلولیت فرزندان حاصل ازدواج فامیلی در آمارهای جهانی به ترتیب سه تا چهار درصد و پنج تا شش درصد است، به طوری که احتمال تکرار معلولیت در فرزندان دوم، سوم و ... نیز وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، از جایی که اغلب ناهنجاری‌های ژنتیکی و بیماری‌های ارثی قابل پیش‌بینی بوده و با در نظر گرفتن قوانین وراثت، مشاوره‌های ژنتیکی و انجام آزمایش‌های مختلف قبل از ازدواج‌های فامیلی، می‌توان از تولد تعداد قابل توجهی از کودکان معلول و عقب مانده ذهنی جلوگیری کرد.

با توجه به اینکه آمار ازدواج فامیلی در ایران به ویژه در آذربایجان غربی بالا است مباحثی چون ژنتیک و اهمیت دادن به این موضوع یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر مورد تاکید و توجه مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها قرار گرفته است.

جلوگیری از ازدواج فامیلی یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش بیماری‌های ژنتیکی محسوب می‌شود هر چند امروزه این موضوع به موضوعی عادی تلقی شده است ولی بی توجهی به این امر می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای افراد داشته و برای جامعه متحمل هزینه‌های هنگفتی شود.

عدم آگاهی از عواقب ازدواج‌های فامیلی عامل اصلی تن دادن به این نوع ازدواج‌ها است که در بسیاری از موارد سبب بروز مشکلات جسمی و ذهنی برای فرزندان حاصل از این نوع ازدواج می‌شود.

در میان مردم رسم شده، وقتی صحبت از مشاوره ژنتیک به میان می‌آید یاد ازدواج فامیلی می‌افتند ولی بسیاری از عوامل وجود دارد که عدم توجه به آن‌ها می‌تواند منجر به تولد نوزادانی معلول و دارای مشکلات ژنتیکی شود.

با توجه به اینکه آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور بوده و با توجه به شرایط فرهنگی موجود در این استان، شاهد بالا بودن ازدواج‌های فامیلی هستیم که این امر در روستاهای آذربایجان غربی بیش‌تر از سایر مناطق است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌های متولی، در حال حاضر میزان بیماری‌های ژنتیکی و بیماری‌های حسی و حرکتی در این استان بالا بوده و از میانگین کشوری بالاتر است.

در این میان ارائه آگاهی و اطلاعات در این خصوص می‌تواند گام بزرگی در راستای کاهش این نوع بیماری‌ها داشته باشد ولی در مرحله نخست باید زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم شود تا دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند در فضای مناسب نسبت به آگاه سازی خانواده‌ها از مضراتی که این نوع ازدواج‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد اطلاع‌رسانی کنند.

× پنج مرکز مشاوره ژنتیک در آذربایجان غربی فعالیت دارند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی در این خصوص گفت: پیشگیری نقش موثری در ارتقای سلامت جامعه دارد و سازمان بهزیستی آذربایجان غربی نیز در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه گام‌های استواری برداشته است.

پروین محمدپوری با اشاره به بالا بودن هزینه نگهداری افراد معلول، تصریح کرد: با توجه به بالا بودن هزینه درمان و مشکلات ناشی از معلولیت‌ برای افراد و جامعه، لازم است موضوع پیشگیری بیش‌تر از این مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: بهزیستی استان با ورود به مقوله پیشگیری از بیماری‌های ژنتیکی از طریق مشاوره ژنتیک، سعی بر تحقق اهداف خود در این زمینه دارد.

محمدپوری با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در این زمینه،‌ اعلام کرد: فعالیت‌های بهزیستی را می‌توان ارائه خدمات مشاوره‌ای به منظور تشخیص بیماری و اعلام ریسک خطر برای فرد و سایر بستگان وی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، صدور مجوز راه‌اندازی مراکز مشاوره ژنتیک برای واجدان شرایط، راه‌اندازی پایگاه‌های محلی اطلاع رسانی خدمات، برگزاری کلاس‌های آموزشی، حمایت از خانواده‌های بیمار از طریق پرداخت بخشی از هزینه‌های مشاوره ژنتیک در قالب یارانه به مراکز تحت نظارت سازمان و پرداخت بخشی از هزینه‌های آزمایش‌ها از جمله اقداماتی که اداره کل بهزیستی استان در این خصوص انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج مرکز مشاوره ژنتیک در استان فعالیت دارند، گفت: این مراکز در حال خدمت رسانی و ارائه مشاوره به افراد هستند.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی با بیان اینکه در بحث بیماری‌های ژنتیکی با استانداردهای موجود فاصله زیادی داریم، اظهار داشت: با وجود اینکه فعالیت‌های خود را روز به روز گسترش می‌دهیم ولی با استانداردهای موجود فاصله زیادی داریم.

× بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند

لادن امامیان کارشناس ژنتیک اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی در این زمینه گفت: از جایی که بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند باید در راستای پیشگیری از بیماری‌ها اقدام کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌های شناخته شده ژنتیک در دوران بارداری و قبل از سه ماهگی قابل تشخیص است به راحتی می‌توان از به دنیا آمدن فرزند معلول جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه خانواده‌هایی که ازدواج فامیلی دارند و یا سابقه بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها بالا است باید نسبت به این موضوع حساس باشند، افزود: اداره بهزیستی استان سعی دارد با کمترین هزینه و دقت کافی زوجین داوطلب را برای شروع یک زندگی توأم با آرامش آماده کند.

امامیان با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی تنها عامل بیماری‌های ژنتیکی نیستند، اعلام کرد: استفاده از قرص اسیدفولیک، عفونت در دوران بارداری، تماس با حیوانات اهلی به ویژه گربه، عکس‌برداری از بدن بدون هماهنگی با پزشک و خوددرمانی می‌تواند از عوامل ایجاد بیماری ژنتیکی در فرزندان باشد.

بالا بودن سن ازدواج در استان آذربایجان غربی نیز مشکلات متعددی در این زمینه ایجاد کرده است به طوری که با بالا بودن سن ازدواج شاهد تولد نوزادان با ناهنجاری ژنتیکی هستیم.

در حالی که به توسعه سخت افزاری و نرم افزاری حوزه مشاوره ژنتیک توجه می‌شود، باید همزمان با این امر بر آگاه‌سازی مردم به ویژه در مناطق محروم و روستایی نیز بیش از این توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha