یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 74041

سلامت نیوز : خدیجه محصلی با بیان اینکه مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان است، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیارد و 300 میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این بین 84 درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، محصلی افزود: استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماری های مرتبط از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، بیماریهای ریه، بیماریهای عفونی، سرطانها، بیماریهای استخوانی، بیماریهای مغزی، بیماریهای دستگاه گوارش، بیماریهای کلیه، بیماریهای چشم، بیماریهای شنوایی، بیماریهای دندانها، کاهش ایمنی بدن و ریزش مو است.

وی تصریح کرد: در جمعیتهایی که استعمال دخانیات در چند دهه اخیر امری متداول است 90 درصد سرطان ریه ، 15 تا 20 درصد سایر سرطانها ، 75 درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در سنین 35 تا 69 سال، ناشی از مصرف دخانیات بوده است.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست، گفت: دانشمندان بر این عقیده‌اند که دود محیطی از نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد چرا که نه دستگاههای تهویه و نه تمهید جداسازی مکانهای استعمال دخانیات هیچکدام به طور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی‌کند بنابراین بهترین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار است.

وی بیان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از 40 درصد افراد و تعداد 700 میلیون کودک یا به عبارتی نیمی از کودکان جهان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند.

هفته جهانی بدون دخانیات با شعار « تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع » از 4 تا 10 خرداد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha