سلامت نیوز : مصطفی قانعی صبح امروز در حاشیه برپایی شانزدهمین نمایش تجهیزات پزشکی در محل دائمی نمایشگاه تهران در مورد کسری معاونت تحقیقات و فن‌آوری افزود: 800 میلیون دلار واردات دارو و مواد اولیه دارویی است که به مسئولان اعلام کرده‌ایم اگر سالی 200 میلیارد تومان به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت پرداخت شود ظرف 3 سال کل نیاز کشور به واردات مواد اولیه بر طرف می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، وی ادامه داد: با یک بار هزینه کردن دیگر نیاز به واردات نیاز نخواهیم داشت اما در بحث تجهیزات پزشکی، واردات یک میلیارد دلار است که اگر تصمیم گرفته شود طی 5 سال همین میزان به معاونت تحقیقات داده شود به عبارتی سالی 200 میلیون دلار در تجهیزات پزشکی هزینه شود، واردات این اقلام به 10 درصد زمان فعلی کاهش می‌یابد.

قانعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس، در مورد 9 قلم داروی جدید گفت: این داروها 4 قلم داروی ضدسرطان، 2 قلم داروی بیوتک و بقیه داروهای شیمیایی هستند که 4 قلم داروی ضدسرطان تحویل سازمان غذا و دارو شده، تأییدیه لازم را گرفته و آماده است تا شهریور وارد بازار شود اما برای تولید انبوه به خط تولید جدید نیاز داریم.

وی گفت: در زمینه تحریم‌ها آنچه که در صنعت و شیمی نیاز داریم در حوزه مواد اولیه نیازی به خارج از کشور نداریم اما در حوزه تکنولوژی با برخی از کشورها قرارداد جدید منعقد کرده‌ایم.

وی ویژگی امسال نمایشگاه تجهیزات پزشکی را حضور تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: به این دلیل نیست که تصور شود که از خارج از کشور امکان خرید وجود ندارد بلکه کیفیت تجهیزات داخلی بالا رفته و قادر به صادرات شده‌اند.

قانعی ادامه داد: تولید تجهیزات اتاق‌های عمل، مانیتورینگ، صنایع یکبار مصرف و تجهیزات مربوط به بیهوشی و همچنین دستگاه شتاب دهنده خطی نشانگر بلوغ علمی در کشور است.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت گفت: تصمیمی که گرفته شده است، گسترش این تجهیزات است تا بتوانیم با هماهنگی تولیدکنندگان مراکز رشد، صندوق‌های حمایتی، 7 هزار لوازم و تجهیزات پزشکی را تولید کنیم به این ترتیب طی یک برنامه 5 ساله بیش از 85 درصد آنها را می‌توانیم فراهم کنیم.

قانعی گفت: حضور برخی از تجهیزات در این نمایشگاه به این معنی است که نیاز کشور را برطرف کرده و توانایی صادرات دارند.

وی تصریح کرد: کل نیاز ما در حال حاضر به تخت بیمارستانی، دستگاه‌های بیهوشی و دستگاههای ارزبر تأمین شده اما باید 100 میلیارد دلار صادرات تجهیزات پزشکی داشته باشیم که در حال حاضر 8 تا 15 میلیارد دلار است.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت در مورد ارائه تسهیلات به شرکتهای تجهیزات پزشکی گفت: شرکت‌های تجهیزات پزشکی که برای توسعه کالایی را تولید کنند که به صادرات منجر شود برای این شرکتها محدودیت تأمین منابع وجود ندارد، می‌توانند دلار بگیرند و دلار تحویل دهند.

وی گفت: شرکتهایی نیز هستند که مشکل سرمایه در گردش دارند این شرکتها می‌توانند از صندوق توسعه ملی استفاده کنند. اما شرکتهای دانش بنیان می‌توانند با تأییدیه وزارت بهداشت از صندوق نوآوری شکوفایی استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشجویان مقطع دکترا، فوق تخصص و آنهایی که برای اولین بار در حوزه تولید وارد شده‌اند می‌توانند از صندوق‌های غیردولتی استفاده کنند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت در مورد آخرین وضعیت دستگاه شتاب دهنده خطی گفت: ظرفیت تولید این دستگاه در فاز اول که در قشم راه‌اندازی شده 5 دستگاه در سال است که با توجه به نیاز کشور می‌توانیم ظرفیت آن را تا سالانه 20 دستگاه افزایش دهیم.

قانعی همچنین در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افزود: در مقوله تجهیزات پزشکی فقط در وزارت بهداشت کشورمان است که از تولید تا بازار، متولی آن معاونت تحقیقات و فن‌آوری است اما در کشورهای دیگر متولی یکی نیست بنابراین از حوزه بهداشت و درمان، محققان، دانشگاه‌ها، تجهیزات و تأییدیه‌ها همه به دست این معاونت است و همه از ما انتظار دارند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از نواقصی که نتوانسته‌ایم تجهیزات را پیش ببریم این است که این حوزه مسئله مسئولان نظام نشده‌اند.وی ادامه داد: وزیر بهداشت در هیچ دوره‌ای از این جنس حرفها بلد نبوده است که بگوید این حوزه ثروت‌رسان است که اگر می‌زدند الان مشتری داشتیم.

وی گفت: باید نقشه این تهیه شود که حوزه تجهیزات و فن‌آوری پزشکی مسئله نظام شود و وزیری بیاید و در مجلس بگوید این حوزه مثل بنزین ثروت‌رسان است.قانعی گفت: بین تجهیزات پزشکی و تجهیزات دفاعی فرقی وجود ندارد و اگر کشوری در حوزه تجهیزات دفاعی به مقامی رسیده می‌تواند سرریزش را به پزشکی بدهد.

قانعی با تأکید بر اینکه باید توجه به حوزه تجهیزات پزشکی در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه بیاید تصریح کرد: فرصتی که هم اکنون وجود دارد ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بتوانند از صندوق نوآوری شکوفایی که امسال 500 میلیون دلار برای آن بودجه در نظر گرفته‌ایم تسهیلات بگیرند.

معاون تحقیقات و فن‌آوری وزیر بهداشت همچنین شرکتهای تجهیزات پزشکی می‌توانند در حوزه دارو از صندوق توسعه ملی کمک بگیرند که این صندوق تا 5 میلیارد دلار حاضر به کمک شده‌اند.

وی گفت: در گذشته 7 مرکز رشد داشته‌ایم که اکنون به 37 مرکز افزایش یافته و قرار است این مراکز نقشه تجهیزات ترسیم کنند و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه صندوق‌های غیردولتی برای اعطای وام به دانشجویان و شرکت‌ها آماده است افزود: در شرایط امروز که با افزایش نرخ ارز و مشکل انتقال پول مواجه هستیم این مسائل برای تولیدکنندگان یک فرصت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha