سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در حال حاضر قادر هستیم با استفاده از ذرات نانو در حوزه پوست، غضروف‌سازی، عضلانی و اسکلتی، قلب، عروق و علوم اعصاب ترمیم و درمان را انجام دهیم.

محمدتقی جغتایی در گفت‌وگو با فارس، افزود: مهندسی بافت یک حوزه بین‌رشته‌ای، بین علوم پزشکی و علوم دیگر به خصوص مهندسی و پلیمر است. این روش زیرمجموعه طب بازسازی به معنی ترمیم ضایعات ارگان‌های بدن است.

وی ادامه داد: سلول، بافت بین‌سلولی و فاکتور رشد در مهندسی بافت تأثیرگذار هستند و با این روش می‌توانیم جدار ضعیف شده در اعمال جراحی را با استفاده از سلولهای مصنوعی یا مِش طبیعی تقویت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه پژوهش در حیطه مهندسی بافت در ایران در حال رشد و پیشرفت است تصریح کرد: از طریق مهندسی بافت مشکلات استخوانی برطرف می‌شود چرا که می‌توان درون استخوان‌ها را پر کرد، غضروف تحلیل رفته زانو را ترمیم کرد همچنین اعضایی مانند بینی، لاله گوش و پرده صماخ نیز ترمیم و بازسازی می‌شود.

جغتایی گفت: در نخستین کنگره پیشرفت‌های مهندسی بافت و پزشکی بازساختی ایران متخصصان علوم بالینی، علوم پایه پزشکی و مهندسی حضور دارند و حتی از متخصصان علم نساجی برای تولید الیاف نانو بهره گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در نخستین کنگره سلولی و مولکولی 150 مقاله ارسال شد که از میان آنها 130 عنوان به صورت شفاهی و پوستر در کنگره ارائه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد حوزه‌های درمانی مهندسی بافت در این کنگره تصریح کرد: مبانی و اصول مهندسی بافت، تحریک سلولها، ترمیم استخوان، دستگاه اسکلتی و عضلانی، دستگاه عصبی، قلبی - عروقی، دستگاه ادراری، گوارش و ترمیم پوست ارائه مقاله داشته‌ایم.

جغتایی گفت: گزارشی که از مقالات چاپ شده در خاورمیانه به دست آمده نشان می‌دهد ایران در رشته مهندسی بافت جزو برترین کشورهاست و در حال حاضر در حوزه ترمیم پوست، غضروف، عضلانی و اسکلتی، قلب - عروق و علوم اعصاب مطالعات بالینی دارد و درمان در این حوزه‌ها انجام می‌شود.

وی هزینه درمان ضایعات به وسیله مهندسی بافت را بستگی به نوع ترمیم انجام شده دانست و گفت: به عنوان مثال در درمان بیماریهای آرتروز و دردهای شدید زانو، هزینه ترمیم زانو بستگی به نوع غضروفی دارد که استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha