سلامت نیوز :حسین کیوان صبح امروز در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی در محل دائمی نمایشگاه بین‌‌المللی تهران افزود: بازار تجهیزات پزشکی دومین بازار اقتصادی کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: 75 درصد از تجهیزات پزشکی در کشور وابسته به نرم‌افزار است و با توجه به این مسئله باید بخش‌های تولیدی را تقویت کنیم تا حلقه مفقوده بین صنعت و تجهیزات پزشکی برطرف شود.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: در بازار سلامت تا سال 1404 متعهد هستیم 65 درصد نیاز داخلی را تأمین کنیم که در این زمینه تجهیزاتی مانند سرنگ مدنظر نیست بلکه نانوفناوری در این زمینه اهمیت دارد و بازار 400 میلیارد دلاری را به خود اختصاص خواهد داد. بنابراین ضرورت ارتباط دانشگاه‌ها با شرکت‌های واردکننده تجهیزات بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

کیوان گفت: در نقشه جامع سلامت، ایران باید سهم یک درصدی از بازار جهانی را داشته باشد که متناسب با جمعیت عدد معقولی است اما از آنجایی که تکنولوژی در بسیاری کشورها مشترک است رسیدن به این هدف را سخت می‌کند و این در حالی است که تا سال 1404 باید 100 میلیارد دلار صادرات تجهیزات داشته باشیم.

وی بر تسهیل صدور مجوز برای شرکت‌های تجهیزاتی و تولیدی تأکید کرد و گفت: برای افرادی که در زمینه نانو می‌توانند در اتاق کوچک و در فضای شهر و در زیرزمین‌ خانه‌اشان کار تحقیقاتی انجام دهند می‌توانیم به راحتی مجوز صادر کنیم و ضرورتی ندارد که در این زمینه در شعاع 120 کیلومتری شهر کارخانه تأسیس شود. اگر در این زمینه سازمان محیط زیست اعتراض کند مشکلی نیست.

وی با اشاره به اینکه حتماً از تسهیلات صندوق‌های غیردولتی کمک گرفته می‌شود، گفت: دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی که 200 هزار نفر هستند می‌توانند بر اساس نیازهای کشور نمایشگاه آنلاین تشکیل دهند چرا که در کارخانجات هم‌اکنون ظرفیت خالی وجود دارد.

 مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت همچنین در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت:‌ در زمینه تجهیزات پزشکی کمبودی در کشور وجود ندارد به طوری که حدود 80 درصد از نیاز کشور به ملزومات مصرفی را شرکت‌های داخلی تأمین می‌کنند.

کیوان صادرات تجهیزات پزشکی را حدود 8 تا10 میلیون دلار برآورد کرد و گفت: اما واردات این حوزه 800 میلیون دلار در سال است.

وی افزود: وزارت بهداشت در نظر دارد برای اعطای مجوز به شرکت‌ها و گروه‌ها زمینه را برای فعالیت افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha