یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 74065

سلامت نیوز : معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان نظام پرستاری از سامان دهی مراکز مجاز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل توسط سازمان نظام پرستاری خبر داد.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن برشماری اهمیت وجود مراکز مشاوره‌ای و ارائه خدمات پرستاری در منزل تاکید کرد: این مراکز، نیاز مردم و نظام سلامت هستند و اگر فعال شوند، از میزان تخلفاتی چون سرقت پرستاران غیرمجاز از منازل مردم و غیره کاسته خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی مراکزی با در دست داشتن مجوزهای لازم از سوی وزارت بهداشت فعالیت کنند و فهرست آنها موجود و برای مردم قابل دسترسی باشد، اگر تخلفی هم اتفاق بیافتد، قابل پیگیری است. متاسفانه همان‌طور که گفته شد این روزها اخباری با محوریت "پرستاران سارق" منتشر می‌شود و اعتبار پرستاران را خدشه‌دار می‌کند.

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه یک علت این امر عدم دسترسی مردم به مراکز مجاز ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل است، پیشینه تاسیس مراکز قانونی ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل توسط وزارت بهداشت را مرور کرد و گفت: طرح تاسیس این مراکز در سال 1378 در وزارت بهداشت ارائه شد. در آن زمان از 35 مرکز فعال در این زمینه، 30 مرکز غیرقانونی بودند.

وی با بیان اینکه در نهایت طرح ارائه شده منجر به ابلاغ آیین‌نامه تاسیس مراکز ارائه‌کننده مشاوره و خدمات پرستاری در منزل به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی شد، گفت: بر این اساس، فرد موسس این مرکز پرستار بود که باید شرایط خاصی را احراز می‌کرد. بنابراین بین 800 تا 900 مرکز یا اقدام به دریافت مجوز کردند یا مجوز گرفتند که آن هم یک چرخه طولانی داشت.

معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان نظام پرستاری افزود: یک مشکل اساسی در این بین وجود داشت که آن هم عدم موافقت وزارت بهداشت با تاسیس این مراکز بود. زیرا وزارت بهداشت بر این عقیده بود که یک پزشک باید مسوول این مرکز باشد، بنابراین علی رغم ابلاغ آیین‌نامه از این موسسات حمایت نکرد و حتی تعرفه آن را افزایش نداد.

شریفی مقدم با اشاره به عدم حمایت بیمه‌ها از سوی دیگر، گفت:‌ به همین علت مراکز ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل بتدریج از تک و تا افتادند و تعداد آنها به شدت کاهش یافت و به رشد مراکز غیرمجاز دامن زد.

وی افزود: اما اکنون با توجه به توسعه خدمات پرستاری، افزایش جمعیت سالمندی، همچنین افزایش بار بیماری‌های ناتوان کننده نیاز به وجود چنین مراکزی بیشتر احساس می‌شود و بیمه‌ها می‌توانند با پوشش 30-20 درصدی این خدمات، باعث اقبال بیشتر مردم شوند، زیرا هزینه بستری در بیمارستان‌ها بسیار بالاست.

معاون فرهنگی - اجتماعی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه به علت صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت و پس از آن تعطیل شدن بسیاری از این مراکز در حال حاضر آمار دقیقی از وجود مراکز فعال ارائه کننده خدمت در دست نظام پرستاری نیست، عنوان کرد: طی مکاتباتی از وزارت بهداشت خواسته شده است تا اطلاعات مربوط به این مراکز را در اختیار سازمان نظام پرستاری قرار دهد تا زمینه برای ساماندهی این مراکز فراهم شود.

شریفی مقدم اضافه کرد:‌ اکنون تعداد بسیار کمی از مردم مراکز مجاز را می‌شناسند.

دبیرکل خانه پرستار ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی این مراکز و عزم سازمان نظام پرستاری برای تحقق آن،‌ گفت:‌ فعال شدن و سامان یابی مراکز مجاز ارائه کننده خدمات پرستاری به کاهش هزینه‌های مردم و نظام سلامت می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha