یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: 74067

سلامت نیوز : در هر6 ثانیه یک نفر در جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌های ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات می‌میرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس خدیجه محصلی مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات با بیان این که مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان است، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این بین 84 درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.

محصلی افزود: استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماری‌های مرتبط از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های ریه، بیماری‌های عفونی، سرطان‌ها، بیماری‌های استخوانی، بیماری‌های مغزی، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیه، بیماری‌های چشم، بیماری‌های شنوایی، بیماری‌های دندانها، کاهش ایمنی بدن و ریزش مو است.

وی تصریح کرد: در جمعیت‌هایی که استعمال دخانیات در چند دهه اخیر امری متداول است 90 درصد سرطان ریه ، 15 تا 20 درصد سایر سرطان‌ها، 75 درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین 35 تا 69 سال، ناشی از مصرف دخانیات بوده است.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر این که اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست، گفت: دانشمندان بر این عقیده‌اند که دود محیطی از نقطه نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد چرا که نه دستگاه‌های تهویه و نه تمهید جداسازی مکانهای استعمال دخانیات هیچ کدام بطور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی کند بنابراین بهترین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار است.

وی بیان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از 40 درصد افراد و تعداد 700 میلیون کودک یا به عبارتی نیمی از کودکان جهان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند.

گفتنی است، هفته جهانی بدون دخانیات با شعار « تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع » از 4 تا 10 خرداد ماه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha