یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 74086

این بیماری ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند هپاتیت باشد.

زردی کودکان را سر خود درمان نکنید
سلامت نیوز : دکتر مهناز شریف، متخصص گوارش نوزادان گفت: «به هیچ عنوان اقدام به خود درمانی زردی نوزادان نکنید. این بیماری ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند هپاتیت باشد.»

دکتر مهناز شریف، متخصص گوارش نوزادان در گفت‌وگو با سینانیوز گفت: «زردی یک علامت از بیماری زمینه‌ای است که باعث زردی رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها می‌‍شود. زردی زمانی ایجاد می شود که رنگدانه‌های صفراوی با جریان خون در بدن حرکت می کنند. برخی شرایط احتمالی که سبب تجمع این ذرات در خون می‌شود بیماری‌هایی مانند التهاب‌های کبدی، اختلال در مجاری صفراوی و یا انواع شدید و ضعیف کم خونی و تالاسمی است.»

وی افزود:«یکی دیگر از نشانه‌های زردی، تیره شدن ادرار همزمان با زرد شدن پوست است. این مشکل به دلیل تجمع و سرریز شدن ذرات رنگدانه‌های صفراوی به داخل کلیه‌ها و مجاری ادراری است. در این زمان بر عکس ادرار، مدفوع فرد مبتلا به زردی به رنگ روشن برمی‌گردد.»

به گفته وی،زمانی که از زردی در نوزادان یاد می شود، منظور زردی فیزیولوژیک است. این نوع از زردی معمولاً در 10 روز اول تولد در نوزادان دیده می شود و تقریباً در هیچ نوزادی زمینه یا نشانه بیماری حاد و خطرناکی نخواهد بود.»

دکتر شریف ادامه داد که، علت اصلی زردی گرفتن نوزادان؛ آغاز فرآیند تطابق پذیری دستگاه گوارش با زندگی خارج از رحم مادر است. این نوع زردی در نوزادانی که از ابتدای تولد از شیر مادر تغذیه کرده اند بیشتر دیده می شود.»

متخصص گوارش نوزادان، علائم احتمالی و معمول این بیماری را زرد رنگ شدن پوست و سفیدی چشم‌ها دانست و افزود: «تهوع بی حالی و کاهش اشتها نیز از دیگر هشدارهایی است که می‌تواند حاکی از ابتلاء نوزاد شما به زردی باشد.»

دکتر مهناز شریف ادامه داد: «در صورتی که هر یک از علائم فوق در نوزاد مشاهده شد، اولین اقدام آگاهی از سطح هوشیاری نوزاد و هایدریت نگه داشتن بدن اوست. همچنین خوراندن مایعات، و ادرار کردن به دفعات می‌تواند فرآیند از بین بردن تجمع این ذرات را غیر متمرکز کرده و بیماری را از بین ببرد.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: «در صورت مشاهده زردی در کودک خود به هیچ عنوان اقدام به خود درمانی نکنید. بالا رفتن سطح بیلی‌روبین یا همان گلبول‌های قرمزی که در کبد تجزیه می‌شوند، در خون می‌تواند به اندام‌های داخلی آسیب برساند. همچنین با مراجعه به پزشک احتمال اطلاع از بیماری‌های زمینه‌ای نیز وجود خواهد داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha