دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 74093

نظارت بر واردکنندگان مواد غذایی ضعیف است و مسئولیتی که در قبال سلامت مردم به خوبی اجرا نمی شود .

"سلامتی مردم" و "تسامح و تساهل مسئولان"؟!
سلامت نیوز : یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به واردات مواد غذایی ناسالم به کشور گفت: «نظارت ما بر واردکنندگان ضعیف است و ما نظارت خوب و مستمری نداریم. ما مسئولیتی که در قبال سلامت مردم داریم را به خوبی اجرا نمی کنیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ سخنگوی وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرده برای تسویه بدهی 53 میلیون دلاری ایران بابت برقی که از این کشور خریده، درصدد است به ازای آن 100 هزار تن گندم به ایران صادر کند. این در حالی است که معاون سازمان حفظ نباتات، سلامت و بهداشت این محصول پاکستانی را از نظر این سازمان (به عنوان مرجع تایید کننده سلامت گیاهان وارداتی و صادراتی کشور) رد کرده است.

علی‌اکبر یاسمی معاون قرنطینه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات افزوده: هیچ یک از شرایط قرنطینه‌ای برای واردات گندم کشورهای هند و پاکستان به ایران اعمال نشده است و لذا گندم این کشورها از نظر این سازمان مورد تایید نیست.

بر اساس این گزارش مدت‌هاست مسئولان هندی و پاکستانی برای صادرات گندمی که حتی خود به آلوده بودن آن اذعان دارند، تلاش می‌کنند تا شاید بازاری برای محصول شان بیابند و بهای دیگر محصولات خریداری شده از ایران را با صادرات گندم بپردازند. این در حالی است که دیگر کشورها مانند کره‌جنوبی حتی برای تولید خوراک دام خود هم حاضر به دریافت گندم از این کشورها نشده‌اند.

براساس اعلام وزارت بازرگانی پاکستان محموله 100 هزار تنی گندم این کشور قرار بود اواسط فوریه به ایران ارسال شود اما به دلیل آماده نبودن پاکستان به دلیل برگزاری انتخابات 11 مه، این واردات به تاخیر افتاد که با توجه به پایان انتخابات پاکستان، این محموله در اسرع وقت قرار است به ایران صادر شود.

لازم به ذکر است پیش از این مواردی از واردات برنج های آلوده به کشور نیز اتفاق افتاده بود.

هنوز که این گندم وارد کشور نشده است!

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو و در پاسخ به این سوال که چرا سلامت مردم برای مسئولین کشور مهم نیست گفت: «هنوز که این گندم وارد کشور نشده است. اما قطعا وزارت کشاورزی باید موادی که قرار است به کشور وارد شود را به لحاظ سالم بودن کنترل کند. لذا مسلما اگر آلوده باشند وارد نخواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که اما در گذشته ما شاهد واردات برنج های آلوده به کشور بودیم؛ چرا باید این اتفاق تکرار شود و سپس دنبال علت آن باشیم؟؛ گفت: «خیلی ممنون!»شهریاری در پاسخ به درخواست فرارو برای پاسخ به این سوال، ضمن آنکه عنوان کرد به این سوال پاسخ نمی دهم تلفن خود را قطع کرد.

این خبر یک شایعه است که ابتدا باید اثبات شود

اما دکتر احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «این خبر یک شمشیر دولبه است. یعنی یک شایعه است که ابتدا باید اثبات شود. لذا ما مسئولیم که ابتدا درستی یا نادرستی خبر را پیدا کنیم.»

وی ادامه داد: «اکنون ما به دلار نیاز داریم و برخی کشورها که به دلایل تحریم نمی توانند به ما دلار دهند می خواهند در ازای مثلا نفت یا برق خریداری شده مواد غذایی بدهند. بنابراین ما باید مراقب باشیم که این مواد غذایی آلوده نباشد و این وظیفه نهادهای نظارت کننده است که وظیفه خود را درست انجام دهند.»

آریایی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به مسبوق به سابق بودن این مسائل، سلامت مردم برای مسئولین مهم نیست؟، گفت: «قطعا سلامتی مردم برای همه مهم است؛ اما ممکن است بعضی ها در وظیفه خود دچار غفلت شوند یا تساهل و تسامح به خرج دهند.»

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع را پیگیری خواهید کرد؟، گفت: «قطعا؛ ما انتظار داریم مسئولین مربوطه پاسخگو باشند. ضمن اینکه باید مراقب بود بیخودی جو اضطراب و التهاب را ایجاد نکرد.»

نظارت بر واردکنندگان ضعیف است

همچنین دکتر عابد فتاحی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «بنده که عضو کمیسیون بهداشت مجلس هفتم نیز بودم در آن دوره به هیچ وجه با مسئله نظارت شدید بر واردات محصولات غذایی مانند گندم و برنج روبرو نبودیم؛ اما اخیرا ما در کمیسیون بهداشت مجلس نهم متوجه شدیم این همه بیماری ناشی از یک مسئله است که باید بررسی شود و لذا به سمت بررسی سبد مواد غذایی رفتیم.»

وی ادامه داد: «ما سه بار وزیر کشاورزی و معاونت های وزارت خانه را به مجلس آوردیم و گفتیم سمومی که در محصولات کشاورزی استفاده می شود تا کی روی محصولات باقی می ماند؟ آیا وقتی محصولات به دست مردم می رسد سالم هستند؟»

وی افزود: «بعد از این جلسات بود که حساسیت ویژه ای روی محصولات غذایی که به کشور وارد می شود صورت گرفت. لذا با توجه به گزارشاتی که به کمیسیون بهداشت مجلس رسیده حتما وزیر محترم کشاورزی و معاونت های غذا و داروی وزارت بهداشت باید جوابگوی این مسائل باشند.»

فتاحی گفت: «وقتی یک مورد جنون گاوی در برزیل روی داد ما بلافاصله تمامی مسئولین دام پزشکی کشور که بر گوشت وارداتی نظارت داشتند را به کمیسیون فرا خواندیم و سوال کردیم چرا وقتی چنین اتفاقی افتاده و همه کشورهای وارد کننده گوشت از برزیل واردات گوشت خود را از این کشور تحریم کردند، اما ما همچنان باید وارد کننده گوشت از برزیل باشیم.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا با این تفاسیر سلامت مردم برای مسئولین مهم نیست؟، گفت: «علت این مسئله این است که تاکنون کسی این سوال را از مسئولین نپرسیده است. تاکنون این فرهنگ که مواد غذایی وارداتی مورد سوال و چالش قرار گیرد وجود نداشته است.»

فتاحی در پاسخ به این سوال که چرا با توجه به مسبوق به سابق بودن این مسائل، مسئولین همچنان به همان رویه گذشته عمل می کنند؟، گفت: «به نظر من نظارت ما بر واردکنندگان ضعیف است و ما نظارت خوب و مستمری نداریم. ما مسئولیتی که در قبال سلامت مردم داریم را به خوبی اجرا نمی کنیم.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره پیگیری این مسئله گفت: «نهادهای مسئول باید بر محصولات وارداتی نظارت کنند و ما نمایندگان مردم نیز این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و مسلما مسئولینی که در این موضوع چشم پوشی کنند را مشخص خواهیم کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha