دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 74095
سلامت نیوز : براساس آمار اعلام شده از سوی پزشكی‌قانونی، در سال 91 در ایران 598 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند كه نسبت به 463 نفر سال گذشته با رشدی 23درصدی روبه‌روست.قرص برنج كه به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می‌شود قرصی است كه یك عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می‌كند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراكی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراكی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش، سر درد، تشنج و كما می‌شود. طی سال‌های 1387 تا 1390 در ایران هزار و 311 نفر به علت مسمومیت با قرص برنج كشته شدند كه از این تعداد 696نفر مرد و 615 نفر زن بودند.

حال با احتساب آمار سال 91 تعداد قربانیان این قرص طی پنج سال گذشته به هزار و 909 نفر رسیده است. به‌گفته پزشكان، سم قرص برنج سمی است كه روی سلول‌ها تاثیر بدی می‌گذارد و تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های دیگر بدن مثل كلیه‌ها و قلب می‌شود. مرگ با قرص برنج، مرگ بسیار دردناكی است و فرد عطش زیادی به آب دارد. در این مرگ فرد تا زمانی كه زنده است هوشیار و بیدار بوده و سوزش بدی در بدن خود احساس می‌كند. براساس علامت‌های بالینی فرد دچار خستگی و كمبود اكسیژن می‌شود. به‌طوری كه بدنش رو به كبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد.

این روند غیرقابل برگشت است و مسمومیت با قرص برنج برابر با مرگ است. معمولا افراد زیر 24 ساعت فوت می‌كنند كه زمان مرگ بستگی به ایرانی یا خارجی بودن قرص، تاریخ مصرف، میزان مقاومت فرد و تعداد آن دارد.مرگ بر اثر مصرف این قرص حتمی است و یك عدد از آن نیز می‌تواند باعث مرگ شود.در حالی تعداد قربانیان قرص برنج در حال افزایش است كه پلیس و وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر فروش غیرقانونی این قرص در عطاری‌ها نمی‌كنند. دكتر جعفری، پزشك بخش مسمومین بیمارستان الغدیر با اشاره به نبود نظارت‌های لازم بر فروش این قرص، اظهار داشت: متاسفانه برخی عطاری‌ها به راحتی این قرص را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

در یكی از موارد نادر، زنی پس از مسمومیت با قرص برنج زنده ماند. او بعد از بازگشت به زندگی اظهار داشت: برای گرفتن قرص برنج به عطاری رفتم كه او پس از مشاهده اصرارهایم چند قرص به من داد. یكی دیگر از بیماران می‌گفت به عطاری رفته و ادعا كردم برای خودكشی قرص برنج می‌خواهم كه او محل دیگری را به من معرفی كرد و گفت در آنجا قرص‌های برنج قوی‌تری می‌توانم پیدا كنم تا راحت‌تر بمیرم. این متخصص تاكید كرد: در مسمومیت با قرص‌های دیگر 99 درصد بیماران زنده می‌مانند اما در مسمومیت با قرص برنج 99 درصد بیماران جان خود را از دست می‌دهند. اگر بشود قرص‌های برنج را از عطاری‌ها جمع‌آوری كرد و در فروش آن نظارت‌های لازم را داشت می‌توان آمار خودكشی با قرص برنج را در جامعه كاهش داد. براساس آمار بیشترین قربانیان در چهار استان تهران، مازندران، گیلان و لرستان قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha