دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 74096

در طول یک سال گذشته دولتمردان بارها از کنترل بازار دارو و قیمت های آن سخن به میان آورده اند اما آنچه مردم و بیماران با آن دست به گریبانند افزایش قیمت داروهای تولید داخل و وارداتی در سایه پوشش ضعیف بیمه های پایه است.

زمزمه افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت داروها
سلامت نیوز : دارو از جمله کالاهای اساسی است که ارتباطی مستقیم با سلامت جامعه دارد و افزایش قیمت یا کمبود آن، می تواند مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد کند.در طول یک سال گذشته دولتمردان بارها از کنترل بازار دارو و قیمت های آن سخن به میان آورده اند اما آنچه مردم و بیماران با آن دست به گریبانند افزایش قیمت داروهای تولید داخل و وارداتی در سایه پوشش ضعیف بیمه های پایه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ افزایش قیمتی که با حذف ارز مرجع دارو از ابتدای سال جاری، سرعت بیشتری گرفته و قیمت همه اقلام دارویی تولید داخل را بین ۱۰ تا ۳۰درصد افزایش داده است. روزنامه خراسان در راستای رسیدگی به مشکلات مردم و انجام وظیفه خود در چندین گزارش، به بررسی مشکلات بیماران خاص و سرطانی برای تهیه داروهای خود پرداخت. اما این بار برای بررسی روند افزایش قیمت داروهای غیرتخصصی و مشکلاتی که بیماران برای تهیه داروهای خود با آن مواجه هستند، به چند داروخانه در سطح تهران رفتیم تا از افزایش قیمت دارو یا کمبود برخی داروها گزارش تهیه کنیم. به یکی از داروخانه های شهر نزدیکی میدان بهارستان می روم. درست در چند قدمی خانه ملت. پیرمرد به سختی قدم برمی دارد و خود را به داخل داروخانه می رساند.

جعبه خالی قرص هایش را به دکتر داروساز نشان می دهد و از او می خواهد یک بسته از آن قرص را به او دهد. دکتر اما تنها به دادن یک ورق از قرص ها بسنده می کند و می گوید: پدرجان این قرص ها را مصرف کن هر وقت تمام شد بیا باز هم بگیر. این دارو کمیاب شده است و خودمان فقط دو جعبه سهمیه داریم. از دکتر نام دارو را می پرسم. در جوابم می گوید: فوروزماید؛ داروی فشار خون است و اتفاقا تولید داخل هم هست اما نمی دانم چرا چند وقتی است در بازار کم شده است. پیرمرد می گوید: علاوه بر فشار خون مشکل پروستات هم دارم و باید روزی یک عدد قرص پرازوسین مصرف کنم. ولی این قرص هم در داروخانه ها پیدا نمی شود و پسرم پس از کلی پرس و جو، توانسته است دو ورق از این قرص را برایم تهیه کند.

به داروخانه شهید عابدینی می روم. یکی از داروخانه های دانشگاهی در خیابان ابن سینا. از خانمی که همراه با پاکت داروهایش از داروخانه خارج می شود درباره بیماری اش می پرسم و این که آیا در طول چند ماه گذشته شاهد افزایش قیمت دارو بوده است یا خیر؟ زن در جوابم می گوید؛ خوشبختانه بیماری ندارد که مجبور باشد برای درمانش هر ماه دارو تهیه کند. اما برای یک سرماخوردگی ساده که همیشه با دفترچه چیزی حدود ۵هزار تومان هزینه دارو پرداخت می کرد، این بار ۸هزار تومان پول داده است.

خدا به داد مردم در شهرستان ها برسد

مرد میانسالی غرولند کنان از داروخانه بیرون می آید و می گوید این پنجمین داروخانه ای است که سر زده ام ولی هیچ کدام دارویم را ندارند. نام دارویش را می پرسم. در جواب می گوید اسپری مصرف می کنم. اسپری سروتاید، برای تنگی نفس. الان چند ماهی می شود که برای پیداکردن یک اسپری ساده باید تمام شهر را زیر و رو کنم. وقتی وضعیت در تهران این گونه است، خدا به داد مردم در شهرستان های کوچک برسد. مشکل این جاست که همسرم هم اسپری نازوفلو استفاده می کند و برای تهیه این اسپری هم باید یک روز از کارم چشم بپوشم و به داروخانه ها سر بزنم. داروخانه ... به دلیل دانشگاهی بودن همیشه شلوغ است و بیماران باید مدت زیادی در نوبت بمانند و داروهایشان را بگیرند.

به همین دلیل می توان بیماران زیادی را با بیماری های مختلف در این داروخانه پیدا کرد. خانم مسنی که داروهایش را گرفته است و قصد خروج از داروخانه دارد می گوید: ما که متوجه نمی شویم هرکدام از داروها چقدر گران می شود. چون مسئول داروخانه با فرمول خاصی قیمت نسخه را حساب می کند و ما باید فقط پول بدهیم. اما از آن جا که به صورت هفتگی آمپول دپامترو مصرف می کنم می دانم که این آمپول ظرف چند ماه گذشته از ۳هزار و ۷۰۰تومان به ۷هزار تومان رسیده است. یکی از مراجعه کننده ها که حرف هایمان را شنیده است می گوید: پماد ویتامین آ+ د تا یک هفته پیش هزار تومان بود ولی به یک باره شده هزار و ۳۰۰تومان.

۴۶هزار تومان برای خرید یک قطره چشمی

به داروخانه ای در خیابان سهروردی می روم. دختر جوانی نسخه اش را برای پیچیدن به دکتر داروساز می دهد و مشغول ورق زدن مجله روی پیشخوان می شود. بعد از عذرخواهی علت بیماری اش را می پرسم. خیلی کوتاه می گوید: مشکل چشمی دارم و برای تهیه قطره چشمی «آرتلاک ادونس» به داروخانه آمده ام. می پرسم این دارو را همیشه مصرف می کنید؟ در جوابم می گوید همیشه که نه. ولی این سومین بار است که دکتر برایم تجویز کرده است. دفعه اول قطره را ۲۳هزار تومان خریدم ولی از دفعات بعد قیمتش به دوبرابر افزایش یافت و حالا باید ۴۶هزار تومان برای خرید یک قطره چشمی بدهم. البته قطره خارجی است و شاید به خاطر افزایش نرخ ارز، قیمتش این قدر افزایش یافته است.

بروید از مسئولش سوال کنید

دکتر داروساز که می آید خانمی از او می خواهد تا برایش قرص گلوبی فر (مکمل آهن) بیاورد. دکتر می گوید: قیمتش شده ۴۳هزار تومان مشکلی ندارد؟ زن متعجب نگاهش می کند و می گوید: ظرف چند ماه قیمت ها را دوبرابر کردید؟ هنوز جمله اش را تمام نکرده است که دکتر در جوابش می گوید: مگر من واردکننده دارو هستم. بروید از مسئولان سوال کنید. داروخانه که خلوت می شود از دکتر می پرسم در طول چند ماه گذشته چه داروهایی افزایش قیمت داشته است. کمی فکر می کند و کمی هم از رایانه شخصی اش کمک می گیرد و می گوید: مثلا قیمت یک ورق آموکسی سیلین ۵۰۰ از ۷۰۰تومان به ۸۵۰تومان افزایش داشته است. کپسول امپرازول که پیش از این ۵۴۴تومان بود ۸۰۰تومان شده است. حتی قرص استامینوفن کدئین هم گران شده است و از ۲۵۹ تومان برای هر ورق به ۳۴۰تومان رسیده است. موقع خداحافظی که می رسد ناگهان می گوید: قرص آتنالول ۱۰۰که بیماران فشار خونی مصرف می کنند هم ۷۰تومان گران شده و قیمتش از ۲۰۰تومان به ۲۷۰تومان رسیده است.

زمزمه افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت داروها

به داروخانه ای در خیابان فلسطین سر می زنم و از مسئول فنی داروخانه درباره میزان افزایش قیمت برخی داروهای پرمصرف برای بیماران فشار خونی یا دیابتی سوال می کنم. با کمی تامل می گوید: بسته 100عددی قرص «انالاپریل» که باید برای کنترل فشار خون بالا روزانه توسط بیماران مبتلا به فشار خون مصرف شود از دو هزار و 100تومان به 3هزار تومان افزایش یافته است.البته در مجموع قیمت داروهای ایرانی چندان افزایش نیافته و مشکل چندانی برای بیماران به وجود نیاورده است. بعد طبقه های پر از دارو را ور انداز می کند و می گوید:بسته های 100تایی قرص «متفورمین» هم که بیماران مبتلا به دیابت مصرف می کنند طی چند ماه گذشته افزایش قیمت داشته است.تا چند ماه پیش یک بسته 100تایی 3هزار و 200تومان بود ولی الان 5هزار تومان شده است.در همین حین همکارش هم به کمکش می آید و با ناراحتی می گوید: تازه این اول کار است چون دوباره زمزمه افزایش قیمت ها سر زبان ها افتاده است و نمایندگان شرکت های دارویی از افزایش 50تا 60درصدی قیمت داروهای تولید داخل و خارجی خبر می دهند.حتی قیمت بسته 100تایی قرص مولتی ویتامین از 5هزار و 900تومان، به 9هزار و 900تومان رسیده است.

اصلاح قیمت نه افزایش قیمت

دکتر رهبر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان در گفت وگو با خراسان این افزایش قیمت ها را اصلاح قیمت ها دانست وگفت: داروها گران نمی شود بلکه قیمت واقعی خود را پیدا می کنند. این اصلاح قیمت ها در نهایت باعث رونق بخش تولید دارو خواهد شد و از آسیب دیدن صنایع دارویی جلوگیری خواهد کرد. وی اصلاح قیمت داروها را به چند دلیل مفید دانست و تصریح کرد: در صورت اصلاح قیمت ها مصرف بی رویه دارو،خوددرمانی و حتی تزریق بی مورد داروها به حداقل خواهد رسید. مژدهی آذر تاکید کرد:قیمت داروهای تولید داخل طی چند ماه گذشته بین ۱۰ تا ۳۰درصد افزایش داشته است. رئیس انجمن داروسازان افزود: تنها راه حل برای برطرف کردن مشکل قیمت دارو تقویت بیمه های درمانی است و بیمه ها باید با افزایش سطح پوشش خود بار مالی ناشی از اصلاح قیمت داروها را از دوش مردم بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha