دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 74110
سلامت نیوز : ایران در صدد جمع‌آوری تمامی دانش‌های مربوطه و تجربه‌های مدیریت آب شهری در سطح جهان است تا بتواند با خشکسالی‌های پیشِ‌رو و تنازعات آبی احتمالی در منطقه مقابله کند. به‌گزارش تسنیم، در سراسر جهان بیش از 800‌میلیون نفر به آب سالم و قابل شرب دسترسی ندارند. اگر دسترسی به آب با کیفیت برای شرب را مطابق با استانداردهای جهانی در نظر بگیریم که این رقم به‌مراتب بیش از این خواهد بود، توجه به این نکته ضروری است که بخش قابل توجهی از این جمعیت فاقد امکان دسترسی به آب سالم به‌رغم تصور، در شهرها ساکن هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ محدود شدن منابع آب شیرین جهان و مدیریت نشدن دسترسی بهینه شهرنشینان به آب سالم، نیاز به مدیریت چالش‌های آب در بخش شهری را ضروری کرده است. متأسفانه به‌رغم اقدامات انجام‌شده در دهه‌های اخیر، هنوز بسیاری از شهرهای ایران نیز از دسترسی به آب سالم محرومند.همایون مطیعی، مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری با اشاره به مشکلات منابع آبی در کشور گفت: مدیریت نامناسب منابع آب، افزایش رقابت برای استفاده از آب شیرین و منابع تجدیدناپذیر و رو به پایان که اغلب بر اثر آلودگی و دیگر عوامل غیرقابل پیش‌بینی تهدید می‌شوند از مهمترین چالش‌هایی است که مورد توجه قرار دارد. این چالش‌ها نه‌تنها در منطقه‌ای که ایران واقع شده بلکه در سرتاسر جهان رو به افزایش است. در واقع مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ــ تهران، تحت پوشش یونسکو با هدف مقابله با این چالش‌ها فعالیت می‌کند.

او با اشاره اجرایی کردن برنامه یونسکو در زمینه سیلاب‌ها و مدیریت جهانی آب در ایران گفت: با توجه به تجربه 3 هزار ساله ایران در زمینه مدیریت منابع آب، این برنامه مورد تأیید و موافقت یونسکو قرار گرفت. گزارش‌های جهانی و منطقه‌ای و همچنین تجربیات گذشته نشان می‌دهد کشور ما طبیعتاً به‌دلیل تأثیر تغییر اقلیم و اثراتی که این گرمایش جهانی دارد، به‌سمت خشکسالی‌های شدیدتری در حال پیشروی است. ازاین‌رو مسلماً در آینده ما شاهد اختلاف‌ها و تنازعات در مسائل آبی به‌خصوص در جاهایی که انتقال آب از یک منطقه به منطقه خشک صورت گرفته، خواهیم بود. به گفته او برآوردهایی صورت گرفته که نشان می‌دهد قطعاً در آینده اختلافاتی بین مناطق پرآب و مناطق کم‌آب بر سر انتقال آب پیش خواهد آمد، ازاین‌رو یکی از برنامه‌هایی که در یونسکو در حال مطالعه و بررسی است، همین موضوع انتقال آب است. برنامه‌های انتقال آب در یونسکو بیشتر با محوریت انتقال آبهای مرزی بین کشورها بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha