دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 74113
سلامت نیوز : این روزها خانواده‌های ایرانی دركنارهراس طبیعی از بیمارشدن بستگان و نزدیكان خود با یك ترس كم سابقه دیگر هم دست و پنجه نرم می‌كنند؛ ترس از هزینه‌های سرسام آور دارو و درمان. گرانی وحشتناك و كم سابقه انواع انواع دارو تجهیزات پزشكی و كمبود محسوس انواع و اقسام دارو به یكی از جدی ترین مشكلات خانواده‌های ایرانی در ماههای اخیر بدل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ وزیر كنونی بهداشت و درمان كه زمان قرار بود با نشستن بر جای خانم دكتر مرضیه وحید دستجردی اختلافات پیش آمده میان رئیس جمهور و سكاندار وزارت بهداشت بر سر تامین ارز دارویی را ساماندهی كند كمتر از سه ماه پس از تكیه زدن بر صندلی وزارت نه تنها مشكل دارویی كشور را حل نكرد كه با پاك كردن صورت مساله و موافقت با حذف ارز مرجع برای تامین دارو خیل عظیم بیماران ایرانی را با بحران جدی و جدیدی برای تامین داروهای حیاتی تنها گذاشت تا هر قلم داروی نایاب و كمیاب دیروز امروزه با چندین برابر قیمت فقط در ناصر خسرو یافت شود و سایر داروهایی كه روزانه جان هزارن بیمار را نجات می‌دهد با سختی‌های بسیار با سه تا چهار برابر قیمت قابل تامین باشد یا نباشد. این روزها بیمارانی که به امید بهبود به بیمارستان‌ها پناه می‌برند مجبورند با اضطراب تهیه دارو نیز دست و پنجه نرم ‌کنند. این درحالی است که نرخ جدید تعرفه‌های درمانی عمومی، تخصصی، دولتی و خصوصی با احتساب افزایش نسبت به نرخ تورم هم اعلام شد و از این پس بیماران باید با پول بیشتر راهی به سوی درمان بجویند.

به هم ریختگی و بی سر و سامانی بازار دارو به بهانه حذف ارز مرجع وآغاز تخصیص ارز مبادلاتی برای دارو درحالی است که اواخر هفته گذشته محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی بر خلاف سخنان وزیر و مقام‌های وزارت بهداشت و داروسازان گفت كه همچنان ارز مرجع برای واردات دارو پرداخت می‌شود و گران شدن قیمت دارو توجیهی ندارد. به فاصله كوتاهی پس از این اظهار نظر بالاترین مقام بانكی كشور مهدی سلیمانجاهی، سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در اظهار نظر متناقض با سخنان بهمنی ضمن اعلام این خبر که تخصیص ارز مبادله‌ای به دارو چند روزی است آغاز شده، به ایسنا گفت كه بخشی از داروهای حیاتی که پیش از این دچار کمبود شده بودند، به تازگی و با ارز مبادلاتی و طبیعتا قیمت‌های چند برابری و جدید وارد کشور شده‌اند.

روز گذشته و با افزایش اعتراضات مردم به اوضاع آشفته دارو در كشور سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از پیگیری این كمیسیون برای اختصاص ارز مرجع به دارو خبر داد و گفت: باید برای تأمین داروی بیماران فکری اساسی کرد چرا که افزایش قیمت دارو به طور مستقیم به بیماران فشار می‌آورد و در همین راستا تلاش مجلس بر این است که فشار ناشی از افزایش قیمت دارو را کاهش دهد.

سلیمان عباسی در گفت‌وگو با پانا، اظهار کرد: اقدام دولت برای حذف ارز مرجع دارو منجر به نگرانی مردم شده است. مجلس و به ویژه نمایندگان کمیسیون بهداشت در تلاش هستند تا با مذاکراتی که با مسئولان دولت خواهیم داشت ارز مرجع به دارو نیز اختصاص پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف ارز مرجع دارو مورد قبول اعضای این کمیسیون نیست، تصریح کرد: بیماران نیازمند تامین داروی خود هستند که با این همه گرانی که وجود دارد تمام فشارها بر روی مردم خواهد بود. افزایش بهای خدمات درمانی و بالارفتن نرخ دارو نه تنها نارضایتی مردم را به ‌همراه دارد بلکه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و بیمارستان‌ها را نیز با بحرانی جدی روبرو خواهد کرد.نماینده مردم گنبدکاووس همچنین با اشاره به اختصاص یارانه دارو از سوی دولت نیز گفت: دولت برای جبران نرخ ارز مرجع مبلغ 2200 میلیارد تومان را اختصاص داده است که اگر این اعتبار تامین شود حتی کفاف مواد اولیه کارخانه‌های تولید دارو را نیز نمی‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید عدالت سلامت در جامعه حاکم شود، گفت: نباید دغدغه بیمار علاوه بر بیماری که وجود دارد تامین هزینه دارو باشد که متاسفانه با افزایش قیمت‌هایی که رخ داده، اینگونه شده است.وی در ادامه همچنین از کاهش بودجه حوزه سلامت نیز انتقاد کرد و گفت: کاهش بودجه حوزه سلامت قطعا فشار کاستی‌های ارائه خدمات درمانی و گرانی دارو را بردوش مردم تحمیل و پیامد‌های منفی را برای آینده بهداشت و درمان کشور به ‌همراه می‌آورد.

بحران دارویی در كشور از میانه سال گذشته و به دنبال تشدید تحریم ها، صعود بی سابقه قیمت دلار آغاز شد. همزمان با افزایش بی سابقه قیمت‌ها و سقوط آزاد ارزش ریال در نیمه دوم سال گذشته قیمت دارو هم روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. این درحالی بود كه در سال گذشته بیش از 90 درصد ارز اختصاصی برای این گروه کالایی، ارز مرجع بود. با این حال تصمیم وزیر جدید برای موافقت با حذف ارز مرجع و اختصاص ارز مبادلاتی به دارو از همان آغازین روزهای سال بحران دارویی در كشور را كهپیش از این كلید خورده بود تشدید كرد تا هم قیمت محصولات دارویی موجود در داروخانه‌ها و بازار آزاد به صورت نجومی افزایش یابد و هم شرکت‌های توزیع دارو برای كسب منافع بیشتر از توزیع و عرضه دارو به بازار خودداری کرده و موجودی انبارهای خود را با نیت كسب سود بیشتر نگه دارند. در این وانفسا اظهار نظرهای ضد و نقیض و غیر قابل اتكای مسئولان اقتصادی و بهداشتی كشور نیز مزید بر علت شد تا اكنون و در آخرین روزهای اردیبهشت پازل بحران دارویی كشور به هم ریخته تر از همیشه هم گرانی بی سابقه و هم كمبود كم سابقه را تجربه كند.

در این بین اگرچه مردم بیشترین فشار را درجریان گرانی و كمبود دارو تحمل می‌كنند اما داروسازان هم از اوضاع پیش رو نیز نگرانند و گلایه دارند. روزهای گذشته دکتر مژدهی آذر رئیس انجمن داروسازان ایران با عنوان این مطلب که داروخانه‌های کشور در حال جان دادن هستند، اظهارداشت: مسئله دارو با سایر کالاها فرق دارد و روند افزایش قیمت دارو بر حسب نرخ تورم افزایش قیمت نداشت! وی گفت: دولت با دادن یارانه به دارو، داروخانه‌ها و صنعت داروسازی کشور را ورشکسته کرده است.مژدهی آذر ادامه داد: سود پایین فروش دارو، داروخانه‌ها را به فلاکت انداخته است و این در حالی است که تغییر قیمت دارو خیلی کمتر از افزایش نرخ تورم بوده است.مژدهی آذر با اشاره به اینکه مردم بیمه شده اند و افزایش قیمت دارو نباید متوجه آنها باشد، گفت: مشکل ما مدیریت و بودجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha