دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 74115
سلامت نیوز : هفته قبل دختری بیست‌و پنج ساله با اضطراب به مطب آمد و از من خواست معاینه‌اش كنم. خودش غده‌ای در پستانش لمس كرده بود و از درد پستان‌ها كه از چند روز قبل شروع شده بود، شكایت داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مادرش به دلیل سرطان پستان بتازگی جراحی شده بود و شیمی درمانی می شد و خاله اش بر اثر سرطان تخمدان فوت كرده بود. سوالش این بود كه آیا من به سرطان پستان مبتلا شده ام؟ پس از انجام بررسی های كامل خوشبختانه تشخیص نهایی توده خوش خیم پستان بود.

سوال بعدی او این بود: چه كنم تا در آینده به این سرطان مبتلا نشوم؟ سرطان پستان از شایع ترین سرطان ها در جهان است و مانند اغلب سرطان ها، ژنتیك در بروز آن نقش دارد. كسانی كه بستگان درجه اولشان دچار سرطان پستان شده باشند بخصوص اگر این اتفاق قبل از یائسگی رخ داده باشد، بیشتر احتمال دارد دچار سرطان پستان شوند.

در این افراد می توان از بررسی تست ژنتیكی خاصی استفاده كرد. به این ترتیب كه اگر در این افراد جهش ژنتیكی در ژن BRCA1&2 وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به سرطان سینه بسیار بیشتر می شود. باید دانست درد در پستان ها معمولا علامت سرطان نیست.

كسانی كه چاق باشند یا در رژیم غذایی خود از چربی بیشتری استفاده كنند، شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. همین طور در كشورهای غربی كسانی كه شراب بیشتری مصرف می كنند بیشتر احتمال دارد به سرطان پستان مبتلا شوند.

زنانی كه هرگز باردار نشده اند بیشتر احتمال دارد دچار سرطان پستان شوند. همین طور زنانی كه زودتر بالغ شده یا دیرتر یائسه می شوند، یعنی كل سال هایی كه قاعده می شوند طولانی تر است، بیشتر مبتلا می شوند بنابراین كسانی كه به صورت ساختگی یائسه می شوند یعنی با جراحی،تخمدان هایشان برداشته می شود، كمتر دچار این بیماری می شوند. در مورد قرص های ضدبارداری گفته می شود با مصرف این قرص ها احتمال ابتلا بیشتر می شود.

اما در پاسخ به دختر خانم یاد شده باید گفت متاسفانه هیچ روشی برای جلوگیری از ابتلا وجود ندارد، اما با تشخیص زودهنگام بیماری می توان به درمان سریع و مناسب و بهبود كامل دست یافت. البته به كسانی كه سابقه خانوادگی و ژن جهش یافته BRCA 1 یا BRCA2 دارند پس از بچه دار شدن به تعداد كافی، توصیه می شود با جراحی، تخمدان ها را خارج كنند تا از احتمال سرطان سینه و تخمدان بكاهند، اما این یك درمان صددر صد مطمئن نیست و عوارض متعددی دارد.

به این افراد توصیه می شود انجام بررسی های پستان كه شامل معاینه سالانه و انجام ماموگرافی (بررسی رادیولوژی پستان های ) سالانه را زودتر از چهل سالگی و در حدود ده سال زودتر از سن ابتلا در بستگان درجه یك انجام دهند تا در صورت وجود توده در پستان، معاینات، نمونه برداری و تشخیص زودتر انجام و هر چه سریع تر درمان مناسب آغاز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha