دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 74116
سلامت نیوز : چندی پیش در اواخر فروردین ماه از سوی مركز پژوهش های مجلس اعلام شد كه تنها نقطه قوت بودجه وزارت بهداشت در سال 92 رشد 800 درصدی بخش اعتبار پزشك خانواده نسبت به سال گذشته است. اما مركز پژوهشها هشدار داد كه این افزایش اعتبار با ابهاماتی روبرو است كه اجرای موفقیت آمیز آن را با تردید مواجه می كند. حالا هر دوی این ابهامات پررنگ تر از قبل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو ؛ مركز پژوهشهای مجلس در گزارش خود آورده بود: «به دو دلیل،‌ انتظار می‌رود اجرای موفقیت آمیز و پایدار این برنامه در سال 1392 نیز با چالش روبه‌رو خواهد بود. اول اینکه در قانون برای اعتبار این برنامه متولی مشخص نشده و چنانچه در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد، بخشی از آن می‌تواند جهت تسویه ‌بدهی‌های سازمان بیمه به وزارت بهداشت هزینه شود، دومین مساله، قرارگیری این اعتبار ذیل ردیف متفرقه است که اصولا موقت است و نه پایدار.»

حالا با نزدیك شدن به تصویب لایحه بودجه در مجلس خبرهای ضد و نقیضی از اجرای این طرح در تهران به گوش رسید اما وزیر بهداشت در 17 اردیبهشت اطمینان داد كه در صورت تصویب بودجه این طرح از هفته آینده اجرا خواهد شد.  اما اکنون وزیر بهداشت می‌گوید که اجرای این طرح در تهران متوقف شده و اجرای آن به «شاید وقتی دیگر» موکول شده است. به گفته طریقت منفرد زمان اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هنوز معلوم نیست و به ‌علت گستردگی فضاهای درمانی در تهران اصراری بر اجرای سریع طرح پزشک خانواده نداریم.

علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی كشور در خصوص ابهام در اجرای ین طرح معتقد است: «دستگاه مجری و سیاستگذار طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت است اما پرداخت‌کننده، بیمه‌ها هستند. دود این واگرایی به چشم پزشکان خواهد رفت. پزشکان در دام بیمه‌ها رها شده‌اند. جامعه پزشکی مطلقا به بیمه‌ها اعتماد ندارند.»

وی با اشاره به مطالبات جامعه پزشكی از سازمان تامین اجتماعی گفته است: « اکنون هم سازمان تامین‌اجتماعی در پرداخت مطالبات جامعه پزشکی هفت ماه عقب است. این موضوع تعارف ندارد. نظام فعلی بیمه‌ها مورد اعتماد پزشکان نیست.»

در همین خصوص احمد آریایی نژاد عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تاکید بر بررسی خروج بیمه دولتی پزشکان از زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی، گفته است: «باید بیمه دولتی پزشکان زیر نظر وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی قرار گیرد نه تامین اجتماعی؛ چراکه در این صورت مبلغ بیمه در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد.»

در سال گذشته قرار بود كه 10 درصد از درآمد هدفمندی به حوزه سلامت اختصاص یابد اما با تخلف دولت در ابن زمینه آخرین امید اولین زن وزیر در خصوص اجرای طرح پزشك خانواده كه از آن به ناجی نظام سلامت كشور تعبیر می شد بر باد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha