پژوهشگران دریافته‌اند هنگامی كه قند خون كودكان دیابتی بسیار بالا است میزان یك ماده شیمیایی در بازدم آنها افزایش می‌یابد. این كشف راهگشای تهیه یك تست ساده تنفسی است كه می‌تواند جایگزین خون‌گیری از نوك انگشت برای سنجش میزان قند خون و كنترل دیابت باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از شیكاگو، پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا در ارواین با استفاده از یك شیوه آزمایش شیمیایی كه برای سنجش آلودگی هوا طراحی شده است دریافتند كودكان مبتلا به دیابت نوع اول هنگامی كه قند خون آنها در سطح بسیار بالایی است میزان نیترات متیل در بازدم آنها بیشتر است.

دیابت نوع اول شایعترین نوع دیابت در كودكان است. در این بیماری دستگاه ایمنی بدن ، سلولهای انسولین ساز را در لوزالمعده مورد حمله قرار می‌دهد.

مبتلایان به دیابت نوع اول باید میزان قند خون خود را به طور مرتب كنترل كنند.

دكتر پیترو گالاستی پژوهشگر دیابت در دانشگاه كالیفرنیا در
ایروین می‌گوید نمونه‌گیری از نوك انگشتان یك شیوه تهاجمی و دردناك و پرهزینه است.

وی تهیه آزمایش تنفسی برای كنترل قند خون را امكان پذیر می‌داند.

محققان تنفس ‪ ۱۰‬كودك مبتلا به دیابت نوع اول را آزمایش كردند.

هنگامی كه سطح قند خون بیماران در سطح بالایی بود از هوای بازدم آنها نمونه‌گیری شد و زمانی كه پس از تزریق انسولین میزان قند خون روبه كاهش گذارد نمونه‌گیری از بازدم آنها ادامه یافت.

شیمیدانان سپس این نمونه‌ها را بررسی كردند و دریافتند سطح نیترات متیل ‪ ۱۰‬برابر حد طبیعی است.

این بررسی‌ها ارتباطی را بین بالا بودن میزان قند خون با میزان بالای متیل نیترات نشان داد.

با این حال گالاستی این شیوه را گلوله جادویی نمی‌داند و بر ضرورت تحقیقات بیشتر در این زمینه تاكید دارد.

این تحقیق با حمات موسسه‌های ملی بهداشت و بنیاد دیابت نوجوانان انجام شده است. این یافته‌ها در نشریه "‪National Academy of Sciences‬ ‪ "Proceedings of the‬منتشر شده است.

دستكم ‪ ۱۹۴‬میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و سازمان جهانی بهداشت برآورد كرده است شمار دیابتی‌ها تا سال ‪ ۲۰۲۵‬به بیش از ‪ ۳۰۰‬میلیون نفر خواهد رسید. بیشتر این افراد به دیابت نوع دو مبتلا هستند كه با تغذیه نامناسب و بی‌تحركی ارتباط دارد.

درصورتی كه قند خون در سطح بسیار بالایی باشد مبتلایان به دیابت نوع اول باید انسولین تزریق كنند تا سطح گلوكز كاهش یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha