دانشمندان آمریكایی یك واكنش شیمیایی زنجیره‌ای را كشف كرده‌اند كه ضمن كنترل اندازه اعضای بدن حیوانات، می‌تواند سرطان را نیز كنترل كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، "دوجیاپان" استادیار دانشگاه جانز هاپكینز گفت، این واكنش زنجیره‌ای كه یك زنجیره دومینو مانند از رویدادهایی است كه آنها را مسیر "هیپو" می‌نامیم، یك گروه واحد شیمیایی را به پروتئینی موسوم به ‪ Yap‬می‌افزاید.

وی افزود نكته مهم این است كه شاید بتوان كل رشد اعضا را به همین یك رویداد شیمیایی روی پروتیین "یاپ" نسبت داد اما نكته مهمتر اینست كه این كشف می‌تواند بالقوه‌ای به ایجاد درمانی برای سرطان بیانجامد.

پان و همكارانش قبلا در مگس میوه كشف كرده بودند كه مقدار بیش از حد پروتیین یاپ، ژنهای محرك رشد را بیشتر از حد معمول تقویت می‌كند و موجب می‌شود اعضای بدن بیش از اندازه رشد كنند.

در تحقیق جدید پژوهشگران می‌خواستند ببینند كه در پستانداران نیز آیا تاثیر مشابهی روی می‌دهد یا خیر. از این رو آنان در موشها تغییرات ژنتیكی ایجاد كردند به نحوی كه میزان زیادی پروتئین یاپ ، فقط در سلولهای كبدی، تولید كنند.

كبد این موشها پنج برابر اندازه كبد طبیعی این حیوانات رشد كرد و اغلب حاوی تومورهای بزرگ بود.

پان ضمن ابراز تعجب از این یافته‌ها گفت گمان می‌كنیم ممكن است پروتئین یاپ فوق‌العاده زیادی در این سلولها وجود داشته باشد كه در رشد سلولهای سرطانی نقش دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha