سلامت نیوز : سعیدرضا غفاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری کلینیک سلامت مادر، جنین، نوزاد که در مرکز درمان ناباربری ابن‌سینا برگزار شد اظهار داشت: پزشکی نوین برخلاف پزشکی سنتی به اجزای مختلفی تقسیم شده و برای رسیدن به یک نتیجه قطعی برای درمان باید به سمت یکپارچه دیدن مشکلات بیمار پیش رویم نه یک نگاه تک تخصصی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی به اهداف شکل‌گیری کلینیک سلامت مادر و جنین اشاره کرد و گفت: پیشگیری از ورود معلولیت یا تکرار معلولیت در خانواده‌هایی که سابقه بیماری فامیلی دارند بسیار حائز اهمیت است. ما در تیم تشخیصی فقط به متخصص زنان یا ژنتیک نیاز نداریم بلکه بررسی همه جوانب از جمله اختلالات ژنتیکی و مراقبت‌های تشخیصی بعدی مدنظر است.

این متخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: بیماری‌های تک ژنی و ناهنجاری‌های کروموزومی یک بخشی از معلولیت‌ها را به خود اختصاص داده و علل غیرژنتیکی مانند حوادث حین زایمان و بیماری‌های عفونی حین بارداری و حتی بیماری‌های سیستمیک در مادر مانند فشار خون و دیابت می‌تواند سلامت جنین و مادر را به خطر بیندازد.

غفاری مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، مشاوره ژنتیک بعد از بارداری برای پیشگیری از معلولیت، کنترل بارداری که شامل غربالگری سه ماهه اول و سونوگرافی برای اطمینان از سلامت جنین را شامل می‌شود از جمله کارهایی است که در این مرکز قابل انجام است.

وی با تأکید بر اینکه پیگیری بیمار در بسیاری از مراکز درمانی جزو خدمات روزمره نیست افزود: برای اطمینان از اینکه بیمار چه نتیجه‌ای از مراحل درمانی گرفته، پیگیری و ثبت می‌شود تا از نتیجه هر روش درمانی بتوانیم یک برآوردی داشته باشیم.

رئیس کلینیک سلامت مادر، جنین، نوزاد ابن‌سینا با تأکید بر اینکه بسیاری از بیماری‌ها در دوران نوزادی و پس از تولد خود را نشان می‌دهد اظهار داشت: برخی نوزادان در بدو تولد علامت ظاهری مشخصی که بیانگر اختلال ژنتیکی باشد ندارند ولی پس از یک هفته یا یک ماه این بیماری‌ها قابل تشخیص است و ما در این کلینیک این مسائل را بررسی می‌کنیم.

این متخصص ژنتیک با تأکید بر اینکه امروزه به دلیل جدا بودن تخصص‌های مختلف تشخیصی برای دلایل سقط جنین شاید بسیاری از دلایل سقط مکرر ناشناخته باقی بماند افزود: این در حالی است که کنار هم قرار گرفتن تخصص‌های پاتولوژی، ژنتیک و زنان می‌تواند به تشخیص سریع علت سقط در مادران کمک کند و حتی با استفاده از روش تشخیصی PGD حتی قبل از اینکه جنین به مرحله لانه‌گزینی برسد می‌توان بیماری‌های وراثتی و حتی سرطان‌های ژنتیکی را تشخیص داد و از انتقال جنین خودداری کرد.

وی اذعان داشت: چالش‌ها و محدودیت‌های قانونی برای سقط جنین همواره وجود دارد و کدهای اخلاقی گاهی به ما اجازه ختم بارداری را نمی‌دهد حتی برخی خانواده‌ها به دلایل شخصی به سقط جنین‌هایی که دارای ناهنجاری هستند، تمایل ندارند.از همین رو پیشگیری قبل از بارداری می‌تواند از بسیاری از مشکلات بیماران و تولد فرزند با معلولیت خاص جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha