دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 74141

سلامت نیوز : مریم رفعتی پیش از ظهر امروز در نشست خبری کلینیک سلامت مادر، جنین، نوزاد به مرکز درمان ناباربری ابن‌سینا اظهار داشت: تا پیش از این بیشترین روشی که برای بررسی دلیل سقط جنین و ناهنجاری‌های ژنتیکی در محصولات دفع شده بارداری استفاده می‌شد روش کاریوتایپ بود که نمونه باید فوراً پس از سقط جنین در شرایط استریل به آزمایشگاه انتقال داده می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: اما به دلیل فراهم نبودن شرایط زمانی و انتقال جنین سقط شده در شرایط استریل معمولاً این اتفاق نمی‌افتاد و زمینه تشخیص دلیل سقط جنین فراهم نمی‌شد.

این متخصص ژنتیک با بیان اینکه روش جدید تشخیص علت سقط جنین به عنوان سیتوژنیک مولکولی بسیار به تشخیص سقط جنین کمک می‌کند افزود: در این روش با بهره‌گیری از DNA بافت جنین، می‌توان به تشخیص رسید و محصول دفع شده بارداری حتی با گذشت زمان قابل بررسی خواهد بود. در این روش محدودیت زمانی و نیاز به شرایط استریل نداریم چون مولکول DNA به راحتی از بین نمی‌رود.

رفعتی گفت: برخی زوجین به دلایل مختلف از جمله شرایط مالی یا زمانی امکان انجام تست در لحظه را ندارند و در این روش می‌توانیم نمونه DNA جنین را تا مدتها حفظ کنیم.

این متخصص ژنتیک وجود جفت، جنین و بند ناف را برای تشخیص دلایل سقط بسیار با اهمیت عنوان کرد و افزود: درصد عمده بررسی‌ها از روی تغییر پاتولوژی بند ناف و جفت صورت می‌گیرد. یک تصور غلط در جامعه متخصصان زنان وجود دارد که فکر می‌کنند برای بررسی جنین باید حتماً کورتاژ انجام شود در حالی که هر چه جنین دست نخورده‌تر باقی بماند چه از نظر عوارض سقط و چه از لحاظ تشخیص به نفع ماست.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته بر روی جنین‌های سقط شده گفت: طی آماری که در دوره سه ساله روی 200 نمونه جنین سقط شده به دست آمده، 50 درصد علت سقط جنین مشکلات ژنتیکی است. در این بین ناهنجاری‌های کروموزمی 27 درصد سقط‌ها مشکلات غیرجنینی مانند نارسایی جفت و بیماریهای مادر 20 درصد عوامل و 19 درصد موارد ناشناخته مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha