سلامت نیوز : حمید صرامی با این گفته که حلقه‌های مفقوده در امر مبارزه شناسایی و فعالیت‌ها و دوری از هر گونه نفی خدمات قوه قضاییه و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران باید مورد نقد قرار گیرد، افزود: برخی مطالبات مردم و آحاد جامعه از قبیل دلایل دسترسی مواد مخدر و روانگردان‌ها در جامعه به عنوان پنجمین عامل سبب‌ساز در گرایش مصرف مواد، عوامل موجود در تغییر الگوی مصرف در کشورو عدم برخورد جدی با عوامل تهیه، توزیع و قاچاق مواد باید مورد بحث قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: علت تأخیر 9 ساله قانون مبارزه با روانگردان‌ها و لطمه‌ها و خسارت‌های وارد شده به کشور در این خصوص، نقش انسداد مرزها در تغییر الگوی مصرف، آینده اعتیاد و اعتیاد آینده در کشور، اقدام دستگاه‌های مقابله‌کننده نسبت به ایجاد کمیته هشدار ورود پدیده‌های نوظهور، میزان فعالیت دستگاه‌های کاهش تقاضا به تناسب فعالیت‌های کاهش تقاضا، از دیگر مطالبات مردم و آحاد جامعه است.

رونق گفتمان اجتماعی علیه مواد مخدر و روانگردان‌ها طی ۲ دهه اخیر

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به تبیین وضعیت جامعه ایرانی مبنی بر نشانه‌روی شوک‌های اجتماعی و فرهنگی به مراکز حیاتی اجتماعی از جمله خانواده، محیط‌های آموزشی و محله‌های شهری و روستایی، گفت: تحولات و تغییرات شتابان موجود در عصر جهانی شدن، به سرعت در حال انجام است و تمام کانون‌های هدف نیز تحت تاثیر این تحولات قرار دارند.

وی ادامه داد: پدیده خودمداری به جای فردگرایی شکل گرفته و منافع شخصی به جای منافع جمعی در سطح جامعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

صرامی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای اهتمام اجتماعی در جامعه جهت مقابله با شوک‌های اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: گفتمان اجتماعی طی دو دهه اخیر در مردم علیه مواد مخدر و روانگردان‌ها رونق گرفته و در عین حال نیز دغدغه مردم و مطالبات اجتماعی از حاکمیت و ضرورت برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک در این عرصه شدت یافته است.

وی همچنین شناسایی شیوه‌های ایفای نقش و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و محله‌ها به منظور افزایش آگاهی جامعه در مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها را امری ضروری عنوان کرد.

‌مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید شیوه‌های اهتمام اجتماعی برای مردم توسط دولتمردان با هدف ایجاد جامعه پویا و گویا به جای جامعه‌ای منفعل، شنوا و بی‌تحرک ترسیم و چگونگی رقم زدن برنامه‌های گوناگون در خصوص پیشگیری از اعتیاد مشخص شود.

به گفته وی، رویکردهای محله‌ای در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در جامعه جهانی از سال 1918 آغاز و در سال 1964 میلادی تقویت و در سال 1985 رونق یافت.

صرامی از اقدامات انجام شده در حوزه برنامه اجتماع محور تقدیر و بر بهره‌گیری از نگاه‌های جدید با هدف پرهیز از اتلاف منابع و ارزیابی برنامه‌های اجتماع محور تأکید و افزود: همواره باید یاد و خاطره 3700 شهید و بیش از 11 هزار جانباز نیروی انتظامی در عرصه مبارزه سخت‌افزاری با مواد مخدر و روانگردان‌ها زنده نگه داشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha