دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 74160
سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: برنامه کشوری غربالگری بیماری پی.کی.یو در مراکز بهداشتی درمانی استان هرمزگان، به منظور شناسایی سریع و درمان بموقع این بیماری آغاز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد شکاری با اشاره به اینکه پی کی یو یا فنیل کتونوری نوعی بیماری ارثی است، گفت: این بیماری که بر اثر انتقال یک ژن معیوب از والدین به فرزند، بروز می‌کند و با درگیر کردن دستگاه عصبی نوزاد، اختلال‌های عصبی و عقب ماندگی شدید ذهنی را موجب می شود.

وی افزود: تمایل نداشتن نوزاد به خوردن شیر مادر، بور شدن موهای سر بدون سابقه ارثی، نا آرامی و نداشتن تعادل عصبی و عقب ماندگی ذهنی از نشانه‌های بیماری پی کی یو است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان ادامه داد: نوزادان مبتلا به این بیماری قادر به هضم مواد پروتئینی نیستند و با خوردن شیر مادر نیز دچار مسمومیت و اختلال در سیستم عصبی می شوند. بر اثر اختلال آنزیمی در بدن این بیماران، برخی مواد سمی داخل خون بالا می رود که با تاثیر در مغز باعث تخریب سلول های مغزی، عقب ماندگی‌های ذهنی و تشنج‌های مکرر می‌شود.

دکتر شکاری با اشاره به اینکه تاخیر در تشخیص این بیماری متالبولیک ارثی بسیار خطرناک است، اظهار کرد: به واسطه غربالگری و شناسایی به موقع بیماری و با شروع درمان می توان از تخریب مغزی نوزاد جلوگیری کرد.

گفتنی است، غربالگری این بیماری ژنتیکی در سه تا پنج روز اول (72 ساعت پس از تولد و 48 ساعت پس از تغذیه با شیرمادر) همزمان با غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در مراکز بهداشتی درمانی با انجام آزمایش خون کف پای نوزادان صورت می‌گیرد. هرچه تشخیص و درمان این بیماری دیرتر انجام شود، میزان معلولیت تشدید خواهد شد.

برنامه غربالگری بیماری از اول خرداد ماه در مراکز بهداشتی درمانی، خانه های بهداشت و پایگاههای بهداشتی استان هرمزگان آغاز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha