دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
کد خبر: 74167

سلامت نیوز : هفته گذشته مستنداتی مبنی بر تصمیم‌سازی معاونین سازمان انتقال خون برای اخذ راهکارهای قانونی و اخذ مجوزهای لازم برای فروش 25 درصد از خدمات انتقال خون به مراکز خصوصی به ازای هر کیسه خون و فرآورده‌های خون به دست خبرنگار ایسنا رسید.

با دکتر غلامرضا توگه رییس سازمان انتقال خون گفت‌وگویی داشتیم تا درباره شائبه «فروش خون» پاسخ دهد؛ شائبه‌ای که بی‌شک با فرهنگ نوع‌ دوستی و روحیه ایثار ایرانیان که بدون هیچ چشمداشت مادی عصاره وجودی خود را اهدا می‌کنند، در تضاد است.

دکتر توگه در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به اینکه آیا سازمان انتقال خون به دنبال فروش خون‌های اهدایی مردم است؟ افزود: طبق اساسنامه سازمان انتقال خون، تنها فرآورده‌ای که باید به طور رایگان در اختیار مردم قرار دهیم، «خون کامل» است.

قیمت‌گذاری فرآورده های خونی

وی ادامه داد: مابقی فرآورده‌های حاصل از این خون، از جمله فرآورده‌های نوین به علت اینکه اقداماتی به منظور آماده سازی بر روی آن انجام می‌شود، باید طبق اساسنامه قیمت‌گذاری شود. البته اکنون قیمت گذاری فرآورده‌ها انجام شده است.

توگه با اشاره به اینکه فروش فرآورده‌های خونی منوط به تصمیم شورای عالی انتقال خون است، گفت: هر گاه این شورا که ریاست آن بر عهده وزیر بهداشت است، برای اعمال قیمت‌گذاری به سازمان مجوز داد، این اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: تا امروز اجازه اعمال قیمت‌گذاری و پرداخت مبلغی بابت این خدمات مصوب نشده است و ما خون کامل و همه فرآورده‌ها را به طور رایگان در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهیم.

توگه در خاتمه خاطرنشان کرد: قطعا وزارت بهداشت هیچ‌گاه به ویژه در شرایط فعلی رفتاری نخواهد کرد که فشار مضاعفی بر هزینه‌های درمانی مردم وارد شود.

رییس سازمان انتقال خون در حالی از قیمت‌گذاری فرآورده‌های خونی سخن گفته که این پرسش مطرح است: «آیا قیمت‌گذاری و فروش فرآورده‌های خونی می‌تواند مقدمه‌ای برای «فروش خون» باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha