دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷

سلامت نیوز : بارها دیده و شنیده‌ایم که پرسنل اورژانس 115 در حین انجام ماموریت، خود دچار سانحه شده و چه بسا در راه نجات جان دیگری، جان خود را از دست داده‌اند. با وجود تمام مخاطراتی که تکنسین‌های اورژانس 115 را حین انجام ماموریت تهدید می‌کند، اما اورژانس پیش بیمارستانی هنوز جزو مشاغل سخت و پرمخاطره محسوب نشده و پرسنل آن نیز از پوشش بیمه‌ای مربوطه برخوردار نیستند و گویا برای آنکه اورژانس 115 نیز هم ردیف دیگر سازمان‌های امدادی نظیر امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی قرار گیرد، باید حکم حقوقی کارکنانش اصلاح شود؛ اصلاح حکمی که علیرغم تمام پیگیری‌ها هنوز به جایی نرسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این باره گفت‌وگویی را با دکتر محمد تقی طالبیان، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ترتیب داده‌ایم که در پی می‌آید:

رییس اورژانس کشور از اقدامات در دست انجام برای اصلاح حکم حقوقی پرسنل اورژانس 115به منظور قرار گرفتن آنها در گروه مشاغل سخت و زیان آور و برخورداری از پوشش بیمه‌ای خبر داد و با اشاره به حوادث و خطراتی که تکنسین‌های اورژانس 115 را حین انجام ماموریت تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته 24 تکنسین اورژانس 115 کشور در حین انجام مأموریت به علل مختلف از جمله تصادف، برق گرفتگی ، سقوط بالگرد امدادی و ...جان خود را از دست داده‌اند.

وی در این باره افزود: با توجه به مخاطراتی که تکنسین‌های اورژانس 115 را در حین انجام ماموریت تهدید می‌کند، قاعدتا این افراد باید جزو مشاغل سخت و پرمخاطره محسوب شوند، اما متاسفانه این مبحث هنوز برای تکنسین‌های اورژانس اعمال نشده است.

طالبیان با اشاره به تفاوت حکم حقوقی پرسنل اورژانس در مقایسه با سایر سازمان‌های امدادی، ادامه داد: پرسنل اورژانس نیز باید از پوشش بیمه‌ای مربوطه برخوردار شوند. به این منظور باید حکم حقوقی پرسنل اورژانس 115 اصلاح شود.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اصلاح حکم حقوقی پرسنل اورژانس 115 را از اولویت‌های کاری خود خواند و گفت: این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد.

برخورد سلیقه‌ای دانشگاه‌ها در اجرای قانون "ارتقای بهره‌وری" برای اورژانس 115

وی همچنین به قانون ارتقای بهره‌وری خدمات بالینی سلامت، اشاره کرد و افزود: این قانون مشمول تکنسین‌های اورژانس 115 نیز می‌شود. اما متاسفانه هنوز راهکار اجرایی آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده نشده است و به صورت سلیقه‌ای با این موضوع برخورد می‌شود.

طالبیان تاکید کرد: سختی کار تکنسین‌های اورژانس از قبل هم وجود داشته است و پیگیری‌های انجام شده در این خصوص برای تخصیص ضریب 1.5 به این تلاشگران حوزه سلامت است. در صورت تصویب این مبحث، تکنسین‌های اورژانس پس از 20 سال کار در این حوزه به صورت کامل یعنی با حقوق و مزایای 30 ساله بازنشست خواهند شد.

وی افزود: بحث بعدی که در این حوزه مدنظر است، موضوع کارانه حوزه پیش بیمارستانی است که برای این مطلب در قانون برنامه پنجم توسعه پیش بینی شد که در بند ب ماده 37 بحث انتقال مصدومین نیز مشمول استفاده از 10 درصد بیمه شخص ثالث (که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تخصیص می‌یابد) شود.

طالبیان در این باره ادامه داد: با وجود تصویب و ابلاغ این موضوع در قانون، اما هنوز اجرایی نشده است. در تدوین آیین نامه مورد نظر نیز مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی از همان روزهای نخست، نظرات اجرایی خود را اعلام کرده، اما هنوز ابلاغی صورت نگرفته است.

رییس اورژانس کشور به فرسودگی‌های شغلی پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی اشاره کرد و گفت: این مبحث نیز موضوع دیگری است که به دلیل انتقال‌های بین بیمارستانی که صراحتا بر اساس ابلاغ ریاست محترم جمهور غیرقانونی اعلام شده، انجام می‌شود و طبیعی است که فرسودگی کاری را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha