سلامت نیوز : عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا به ورود تکنولوژی جدید سیتوژنتیک برای بررسی ژنتیکی و پاتولوژی محصولات حاملگی اشاره کرد و گفت: به کمک این روش علت سقط جنین‌ها و یا سایر موارد از جمله مرگ داخل رحمی و مرده زایی مشخص شده و خانواده‌ها از وضعیت بارداری‌های بعدی خود آگاه می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مریم رفعتی در نشست خبری که به منظور معرفی روش جدید سیتوژنتیک مولکولی و افتتاح مرکز فوق تخصصی سلامت مادر، جنین و نوزاد ترتیب داده شده بود،‌ با بیان اینکه تکنیک غالب برای بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی،‌ کاریوتایپ بود به بررسی مقایسه‌ای روش کاریوتایپ با روش سیتوژنتیک مولکولی که به تازگی در دنیا شناخته شده است پرداخت.

وی ادامه داد: درصد شکست روش کاریوتایپ برای تشخیص مشکلات محصولات حاملگی بسیار بالا بود و شرایط ویژه‌ای داشت. به عنوان مثال برای بررسی این نمونه‌ها لازم بود سلول‌های زنده بررسی شوند، بافت‌ها استریل باشند و همچنین وابستگی به کشت سلولی در این روش وجود داشت.

رفعتی اضافه کرد: اما در روش سیتوژنتیک مولکولی که بسیار موفقیت آمیز است و نتایج نشان داده است صد درصد بررسی‌های ما در جنین به جواب مطلوب می‌رسد. بررسی بافت‌های مرده امکانپذیر است ضمن اینکه اگر محصولات حاملگی دفع شده در مکان‌های غیر استریل نگهداری شده باشند، باز هم امکان بررسی آنها وجود دارد. این روش به کشت سلولها وابستگی ندارد و از توانایی تشخیص ناهنجاری‌های ریز کروموزومی برخوردار است.

وی در ادامه به شرایط ارسال نمونه‌های جنینی برای تشخیص و بررسی ژنتیکی و پاتولوژی اشاره کرد و گفت:‌لازم است در این روش محصول حاملگی یعنی جفت، جنین و بند ناف هر سه برای ما ارسال شوند. ارسال نمونه برای تشخیص محدودیت زمانی ندارد و محدودیتی از نظر استریل بودن نمونه نیز نداریم. همچنین لازم است جنین دست نخورده باشد و تا جایی که امکان دارد بدون کورتاژ دفع شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا علت‌های شایع گزارش شده برای سقط و مرگ جنین در بررسی بیش از 80 بیمار را طی یک دوره سه ساله به شرح زیر اعلام کرد: بر این اساس مشخص شد 50 درصد جنین‌های مورد بررسی قرار گرفته دچار مشکلات ژنتیکی، 27 درصد دارای ناهنجاریهای کروموزومی، 20 درصد علت‌های غیرجنینی (مادری)، 25 درصد دچار بیماری‌های تک ژنی بودند و 9 درصد به علت چند عامل از دست رفتند.

وی اضافه کرد: در تمام موارد بررسی شده خانواده‌ها از سردرگمی رها شدند و برای آنها مشخص شد در حاملگی‌های بعدی خود چه وضعیتی خواهند داشت و آیا می‌توانند فرزند سالم به دنیا بیاورند یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha