دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 74180

مردم نمی دانند كه ابتدا باید به پزشك خانواده مراجعه كنند و در صورت نیاز نزد متخصص بروند. اكنون پزشکان مانند منشی متخصصان شده اند و نسخه های آنان را مهر می كنند.

پزشكانی كه منشی متخصصان می شوند
سلامت نیوز : بیمار به متخصص مراجعه كرده و پس از آنكه متخصص نسخه اش را نوشت آن را برای دریافت خدمات رایگان نزد پزشك خانواده می برد تا مهر پزشك به آن زده شود.

مهر زدن بی وقفه به دفترچه های بیماران توسط پزشكان خانواده بدون آنكه در تشخیص بیماری نقشی داشته باشد، داد آنان را درآورده است.این درحالی است كه بیماران در اجرای پزشك خانواده ابتدا باید نزد پزشك خانواده بروند و پزشك خانواده در صورت نیاز آنها را به متخصصان مربوطه ارجاع می كند كاری كه اكنون برعكس انجام می شود.ضعفی كه از عدم فرهنگسازی و بسترسازی برای اجرای برنامه پزشك خانواده ناشی می شود.

تعدادی از پزشكان خانواده در گفت و گو با ایرنا، عدم فرهنگسازی را نقص عمده اجرای برنامه پزشك خانواده می دانند.دكتر 'ریتا صیامی' یك پزشك خانواده، در این باره به ایرنا می گوید: مردم نمی دانند كه ابتدا باید به پزشك خانواده مراجعه كنند و در صورت نیاز نزد متخصص بروند. اكنون ما مانند منشی متخصصان شده ایم و نسخه های آنان را مهر می كنیم.
وی دلیل اینكه مردم ابتدا نزد پزشك خانواده نمی آیند را ضعف جایگاه پزشك عمومی در اذهان عمومی می داند و می افزاید: مردم پزشك عمومی را قبول ندارند. مردم فكر می كنند كه پزشكان عمومی بیكار، وارد برنامه پزشك خانواده شده اند و مهارت لازم را ندارند درحالیكه این یك توهین به جامعه پزشكان عمومی است.

**پزشك خانواده نمی تواند هر دارویی را تجویز كند
این پزشك خانواده ادامه می دهد: اینكه مردم ابتدا نزد متخصصان می روند شاید به این دلیل باشد كه پزشكان خانواده نمی توانند هر دارویی را تجویز كنند. فقط ۷۰ درصد داروهای ابتدایی تحت پوشش پزشكان خانواده است. پزشكان خانواده نباید داروهای خارجی را تجویز كنند.صیامی، خوددرمانی را یكی دیگر از مشكلات پزشكان خانواده عنوان می كند و می افزاید: اغلب مردم با بروز بیماری اقدام به خوددرمانی می كنند و ما مجبوریم داروهای قوی تر و خارجی تجویز كنیم درحالیكه این داروها را اجازه نداریم تجویز كنیم.

**تاخیر در پرداخت حقوق پزشكان خانواده
این پزشك خانواده از پرداخت دیرهنگام حقوق خود گلایه می كند و می گوید: از اردیبهشت ماه سال ۹۱ ، كار خود را آغاز كردیم اما حقوق ما تازه دو هفته پیش پرداخت شده و این حقوق را نیز از آذرماه حساب كردند.صیامی می افزاید: ابتدا قرار بود به تعداد جمعیت تحت پوشش پزشكان خانواده ، حقوق ها را پرداخت كنند اما بعد حقوق ها براساس افرادی كه ویزیت شده بودند محاسبه شد. این درحالی است كه ما نمی توانیم مردم را به زور به مطب ها بكشانیم و آنها را معاینه كنیم.

وی تصریح می كند: این درست است كه پزشك خانواده در وضعیت سلامتی نیز باید پیگیر حال جمعیت تحت پوشش خود باشد اما با توجه به اینكه هر پزشك یك هزار تا دو هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش دارد من چطور می توانم احوال همه آنها را پیگیری كنم.این پزشك خانواده می افزاید: نمی توانم در خانه تك تك این افراد بروم و درصورتیكه با آنان تماس بگیرم چه كسی می خواهد هزینه تلفن و موبایل من را پرداخت كند.

صیامی می افزاید: همچنین من در ارجاع بیماران خود به متخصصان محدودیت دارم و فقط هشت درصد بیماران خود را می توانم ارجاع دهم اگر افراد بیشتری را به متخصصان ارجاع دهم بیمه هزینه ها را قبول نمی كند.وی خاطرنشان می كند: برای اجرای برنامه پزشك خانواده حداقل باید سه سال فرهنگسازی می شد اما این امر محقق نشد و برنامه خیلی سریع اجرا شد.

دكتر 'علی هلاكو' یك پزشك خانواده در مازندران نیز ایرنا می گوید: مهم ترین اشكال اجرای برنامه پزشك خانواده این است كه این برنامه برای بیماران توضیح داده نشده است و این برنامه تا جای خود را میان مردم باز كند خیلی طول می كشد.وی خاطرنشان می كند: با این وجود اجرای برنامه پزشك خانواده مزایای فراوانی دارد رفع مشكل نوبت دهی های طولانی و شلوغی در بیمارستان ها یكی از آنها است.

هلاكو یادآور می شود: با اجرای برنامه پزشك خانواده، بیماران مانند گذشته نمی توانند به درمانگاه ها یا بیمارستان ها مراجعه كنند و این ارجاع ها حتما باید توسط پزشك خانواده باشد درغیراینصورت بیماران باید هزینه های گرانی را بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha