سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱

تحقیقات جدید محققان نشان داد که آپنه خواب با بیماری آلزایمر سالمندان ارتباط نزدیکی دارد.

سلامت نیوز: تحقیقات جدید محققان نشان داد که آپنه خواب با بیماری آلزایمر سالمندان ارتباط نزدیکی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، آپنه خواب (قطع تنفس در خواب) شرایطی است که باعث می‌شود مبتلایان به آن از خواب عمیق محروم شوند به دلیل اینکه این بیماری به بیخوابی بی‌وقفه و ناخودآگاه آنها می‌شود‌.این بیماری با افزایش سن شایعتر می‌شود.

تحقیقات جدید و کوچکی که صورت گرفته نشان می‌دهد که این بیماری ممکن است به نوعی امکان بیماری آلزایمر را در بدن فرد ایجاد کند.

کلمه آپنه از یک واژه یونانی به معنی فقدان تنفس گرفته شده است و زمانی که این حالت هنگام خواب ظاهر می‌‌شود آپنه خواب نامیده می‌شود.

این حالت در فردی عادی ممکن است تا 5 بار در هنگام خواب دیده شود؛ خصوصاً پس از 50 سالگی بیشتر دیده می‌شود.

آپنه‌ خواب زمانی، مهم تلقی می‌‌شود که حداقل 10 ثانیه به طول بینجامد. به طور کلی آپنه خواب به انواع مختلف تقسیم می‌‌شود که آپنه انسدادی خواب شایعترین و مهم‌ترین نوع آن است.

در آپنه انسدادی خواب، عبور هوای دمی در کانال تنفسی فوقانی مسدود می‌شود که شایعترین محل آن کام نرم است.

در این زمان هوا داخل ریه‌ ها نفوذ نمی‌‌کند و در نتیجه سطح اکسیژن در بدن به زیر حد نرمال می‌‌رسد.

تحقیقات مقدماتی دانشمندان نشان داد که این امکان وجود دارد که ممکن است هیچ ارتباطی بین آپنه و آلزایمر نباشد.

با این حال دانشمندان دریافتند که سالمندان لاغرتر با علائم تنفسی در زمان خواب بیشتر احتمال دارد که شاخص ابتلا به بیماری آلزایمر را داشته باشند.

دکتر«ریکاردو اوسوریو»‌ استادیار پژوهش در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در شهر نیویورک گفت:این فقط یک همبستگی است.

وی افزود: چشم انداز این ارتباط سزاوار تحقیقات بیشتر است که حقیقتاً رابطه‌ای بین خواب و پیری و حافظه وجود دارد که در بیماران مبتلا به آلزایمر به شدت کاهش می‌یابد.

چشم‌انداز یک اتصال نیازمند بیشتر مطالعه از آنجایی که در واقع ممکن است وجود داشته باشد ارتباط بین خواب، پیری و حافظه که در بیماران مبتلا به آلزایمر به شدت کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: واضح است که خواب برای حافظه مهم است. خواب با تغییر سن نیز تغییر می‌یابد. با افزایش سن اختلال در خواب یا همان آپنه نیز افزایش می‌یابد.

در تحقیقات جدید محققان خواب 68 سالمند را در دهه‌های 60 و 70 و 80 سالگی که به طور متوسط 71 ساله بودند، بررسی کردند.

دکتر اوسوریو گفت: یک چهارم این افراد علائم متوسط یا مشکلات تنفسی شدید در طول خواب (آپنه) را داشتند و در حدود 49 درصد آنها با مشکلات تنفسی خفیف روبه رو بودند.

وی همچنین گفت: هیچ یک از آنها از بی‌خوابی و یا تراکم مشکلات که منجر به آپنه خواب می‌شد که شکایتی نداشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هلث‌دی‌نیوز آمریکا، محققان کشف کردند که شرکت کنندگان لاغرتر با مشکلات تنفسی در خواب با احتمال بیشتری به «نشانگرهای زیستی»- نشانه های بیولوژیکی - افزایش احتمالی بیماری آلزایمر مواجه بودند.

وی خاطرنشان کرد: این علائم صدمه به مغز و کاهش استفاده از گلوکز در مغز را نشان می‌دهد.

اگر چه اضافه وزن خطر ابتلا به آپنه خواب را افزایش می‌دهد، افراد چاق با مشکلات تنفسی به نظر نمی‌رسد تا با خطر بیشتری از آلزایمر مواجه شوند.

آپنه خواب در مردان شایع تر است و ممکن است هورمون‌های مردانه آنها را مستعدتر کند، هر چند شیوع این حالت در زنان پس از دوره یائسگی افزایش می‌‌یابد.

مواردی که باعث تنگی کانال عبور هوا شود مانند مشکل آناتومیکی زبان کوچک و کام افراد یا وجود لوزه‌‌ها و آدنویید در کودکان باعث بروز آپنه خواب خواهد شد.

بعضی از بیماریهای نورولوژیک مانند خونریزی مغزی، تومور، ضربه و ام ‌اس که باعث آسیب ساقه مغز می‌‌شوند، می‌‌تواند سبب بروز حالت آپنه خواب شود.

آپنه خواب در برخی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود. این شیوع بیشتر در یک خانواده می‌تواند به علت ژن‌‌هایی باشد که باعث ایجاد اشکال آناتومی در کانال هوایی فوقانی، ساختمان غیرطبیعی صورت، چاقی، چانه عقب رفته و کنترل غیرطبیعی تنفس می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha