سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو گفت: تحریم‌های یک جانبه تجلی رویه‌های غیرانسانی است که مانع ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت مورد نیاز مردم در کشورهای هدف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد حسن طریقت منفرد در شصت و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی که از روز گذشته با شرکت 193کشور عضو در ژنو آغاز شد، افزود: جامعه جهانی باید چنین رویه‌هایی را که مغایر اصول بنیادین حقوق بشر از جمله حق حیات به نحو مندرج در منشور ملل متحد و معاهدات حقوق بشری است متوقف سازد. بدیهی است در صورتی که مجریان چنین رویه های ستمگرانه و غیرموجه به دلیل تضییع آشکار حقوق بنیادین مردم مورد مواخذه قرار نگیرند، مفهوم همکاری‌های بین المللی ارزش و اعتبار خود را از دست خواهد داد.

وی گفت: در مورد تحریم های غیرانسانی یاد شده علیه جمهوری اسلامی ایران، اگر چه کشورم، همچون گذشته از این تهدید فرصت دیگری را خلق خواهد کرد و با افزایش تولید و ساخت داروهای با فن آوری بالا از این دوران مشکل عبور خواهد کرد اما بی تردید مردم از این کمبودهای دارویی به درجاتی آسیب خواهند دید که مسئولیت انسانی و حقوقی آن برعهده آنهایی است که در راستای مقاصد سیاسی، تحریم‌های خود را به علت مشکلات بانکی ایجاد شده عملا به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز گسترش داده‌اند.

دکتر طریقت منفرد در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در اینجا فرصت مهمی برای تبادل نظر در مورد دستور کار توسعه در حوزه سلامت پس از سال 2015 در اختیار داریم که سازمان بهداشت جهانی در قلب این تحول قرار دارد. اهداف هزاره به ویژه در زمینه جلب توجه جهانی و بسیج حمایت‌های لازم در سطح بین المللی کارآمد بوده‌اند. با وجود این، پیشرفت‌های بدست آمده برابر نبوده است و شکاف‌ها و نابرابری‌ها میان کشورها و در داخل کشورها همچنان وجود دارند.

وزیر بهداشت کشورمان در پایان افزود: وظایف ما در این زمینه تنها با تلاش‌های هماهنگ و ملموس و مبتنی بر همکاری و نیز مشارکت فعال و البته عادلانه قابل تحقق خواهند بود. جمهوری اسلامی ایران به نوبه خود مصمم است فعالانه در این فرآیند مشارکت کند و در آن سهیم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha