مسواک پر از میکروب است ؛ محققان در دانشگاه شهر منچستر این را می گویند . آنها دریافته اند که یک مسواک می تواند تا بیش از 100 میلیون باکتری را در خود جای دهد که عبارتند از باکتری ای کولای که می‌تواند باعث اسهال شود و باکتری استافیلو کوک ( استاف) که باعث عفونت پوست می شود. اما نترسید ، خود دهان هم کاملا تمیز نیست!

سلامت نیوز: مسواک پر از میکروب است ؛ محققان در دانشگاه شهر منچستر این را می گویند . آنها دریافته اند که یک مسواک می تواند تا بیش از 100 میلیون باکتری را در خود جای دهد که عبارتند از باکتری  ای کولای که می‌تواند باعث اسهال شود و باکتری استافیلو کوک ( استاف) که باعث عفونت پوست می شود. اما نترسید ، خود دهان هم کاملا  تمیز نیست!

دهانی پر از باکتری


آقای گایل مک کومب استاد یار و مدیر مرکز تحقیقات ندانی هایجین در دانشگاه اولد دومینیون می گوید " حرف آخر این است که صدها میکرو ارگانیسم ، در دهان زندگی می کنند."

مک کومب می گوید: این چیزی نیست . مشکل وقتی شروع می شود که فضا برای رشد باکتری ها در دهان ایجاد می شود .

" مهم است که بدانید، پلاک ، چیزی که از دندانتان پاک می کنید، باکتری است" دکتر کیمبرلی هارمز مشاور مصرف کنندگان در انجمن دندانپزشکی آمریکا، این را می گوید." پس هر وقت دندان ها را مسواک می زنید، باکتری ها به مسواک منتقل می شوند."

آیا مسواک شما می تواند ، مریضتان کند؟


احتمالا نه ، گذشته از اینکه چقدر باکتری در دهان شما زندگی می کنند، یا اینکه از طریق مسواک، به آنجا راه یافته اند ، سیستم دفاع طبیعی بدن ، احتمال عفونت را بسیار کم می کند.

" هارم می گوید :" خوشبختانه بدن انسان معمولا توانایی دفاع از خود در برابر باکتری را دارد. بنابراین ما آگاهی از این نداریم که چیزی در دستشویی به مسواک انتقال یافته که می تواند صدمه یا آسیب واقعی برساند. نمی دانیم که باکتری روی مسواک می تواند باعث عفونت شود یا خیر."

در دستشویی مسواک نزنید!


بیشتر حمام ها کوچک هستند. و در بسیاری از خانه ها توالت نزدیک حمام است یعنی جایی که شما مسواکتان را نگه می دارید.

هر بار کشیدن سیفون دستشویی ، افشانه ای از باکتری ها را به هوا می فرستد، و شما هم نمی خواهید که این افشانه توالت روی مسواک پوشیده نشده شما بنشیند.

" مک کومب می گوید:" شما بشقاب و لیوان های خود را نزدیک دستشویی نگه نمی دارید ، پس چرا باید مسواک خود را آنجا بگذارید؟".

شما  پس از دستشویی معمولا قبل از شستن دستهایتان، چیزی نمی خورید ، همین کار را باید قبل از مسواک زدن انجام دهید.

نکاتی در مورد نگهداری مسواک


وقتی مسواک خود را از توالت دور کردید، نکات دیگری در مورد نگه داری هر چه تمیزتر مسواک وجود دارد که عبارتند از:

- آن را آب بکشید. هر دفعه که از مسواک استفاده می کنید، بخوبی آن را با آب شیر بشویید.

- خشک نگه دارید. " هارمز می گوید که: "باکتری عاشق محیط مرطوب است" . مطمئن شوید که مسواک ،  پس از هر بار استفاده ،خشک می شود. از غلاف مسواک استفاده نکنید که می تواند محیط مرطوب برای کشت باکتری ایجاد کند.

- آن را به سمت بالا نگه دارید. مسواکتان را بجای خواباندن، در محفظه نگه دارنده به سمت بالا نگه دارید.

- مسواکتان را برای خود نگه دارید. هیچ اهمیتی ندارد که چقدر با خواهرتان ، برادرتان، همسرتان ، یا هم اتاقیتان صمیمی هستید ، هیچگاه مسواک آنهارا استفاده نکنید. هیچگاه مسواکتان را درکنار مسواک های دیگران در ظرفی یکسان نگه ندارید. وقتی با هم تماس پیدا می کنند با هم میکروب مبادله می کنند.

 آیا ضد عفونی کننده های مسواک فایده ای دارند؟


محصولات مختلفی ادعا می کنند که می توانند مسواک شما را ضد عفونی کنند. برخی می گویند که آنها باکتری را با گرما یا نور فرا بنفش یا اسپری های ضد جرم از بین می برند. برخی نیز پرز های ضد باکتری در خود دارند.

دلایلی وجود دارد که تعدادی از این محصولات، می توانند بطور موثری باکتری ها را از بین ببرند. ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند شما با استفاده از یک ضدعفونی کننده مسواک ،خطر مریض شدن را کاهش دهید.

اگر می خواهید یکی از این محصولات را استفاده کنید، مطمئن شوید که FDA آن را تائید کرده باشد.

به یاد داشته باشید که حتی بهترین محصولات، تمام میکروب هاا را  نمی کشند .

برخی وب سایت ها توصیه می کنند که مسواکتان را در داخل اجاق مایکرو ویو یا در دستگاه ظرفشویی بگذارید ، با اینکه این روشها برخی باکتری هارا می کشند، ولی احتمالا به مسواک آسیب می زنند. بهتر است که مسواک های یک بار مصرف بخرید و پس از مصرف آنها را دور بیاندازید.

چه وقتی مسواک را دور بیاندازیم


بهترین کار برای اینکه باکتری های مسواک را کم کنیم، عوض کردن آن در فواصل معین است.

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند که مسواک را هر 3 تا 4 ماه یکبار عوض کنید. اگر پرز های آن سائیده شود، یا  مریض باشید یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید ، باید در فواصل کمتری مسواک خود را عوض کنید. اگر از مسواک برقی استفاده می کنید، می توانید سر مسواک را هر چند وقت یکبار ، عوض کنید.

هر بار که وسوسه شدید مسواک و نخ دندان نزنید، بیاد بیاورید که چه تعداد باکتری در دهانتان وجود دارد و چه کاری می توانند انجام دهند.

هارمز می گوید " این باکتری است که باعث بیماری لثه، پوسیدگی و بوی بد دهان می شود" ." باید برای از بین بردن مقداری از این باکتری ها ، به دفعات لازم مسواک و نخ دندان استفاده کنید" شستن دهان با یک دهانشویه ضد باکتری قبل یا بعد از مسواک زدن نیز می تواند به شما  در کاهش پلاک کمک کند ، پلاک می تواند به التهاب لثه، که  شروع بیماری لثه است ، منجر شود

منبع: مجله پزشکی مادر

       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha