محققان آمریكایی یك مدل رایانه‌ای ارائه كرده‌اند كه می‌تواند موثر بودن یك طبقه دارویی را بر اساس آنتی‌بادی‌های آن بهبود بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (‪ (MIT‬می‌گویند، این مدل می‌تواند تغییرات ساختاری را در یك آنتی‌بادی پیش بینی كند كه این امر موثر بودن دارو را افزایش می‌دهد.

"دین ویتراپ" محقق این طرح می‌گوید روشهای جدید و بهتر برای بهبود توسعه آنتی بادی‌ها، نشان‌دهنده فناوری‌های مهم برای پزشكی و زیست فناوری است.

این مدل با درنظر گرفتن جایگزین‌های محتمل بسیار زیاد اسید آمینه كه می‌تواند در آنتی‌بادی روی دهد، محاسبه می‌كند كه كدام جایگزین در یك ساختار قادر به تشكیل تعامل قوی‌تری با هدف است.

در این تحقیق كه نتایج آن در نشریه "نیچر بیوتكنولوژی" منتشر شده، آمده است مدل‌سازی پروتئین می‌تواند هزینه تولید داروهایی كه بر اساس آنتی بادی ساخته می‌شوند، كاهش می‌دهد.

محققان در حال حاضر از این مدل برای ایجاد نسخه جدیدی از داروی "ستوكسیماب" كه معمولا برای درمان سرطان قولون كاربرد دارد، استفاده كرده‌اند كه تمایل آن برای تركیب با هدف خود ‪ ۱۰‬برابر بیش از مولكول اصلی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha