رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با اعلام این كه همزمان با ماه مبارك رمضان، نظارت بر مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی تشدید و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود، گفت: رعایت مقررات بهداشتی برای حفظ و ارتقا سلامت الزامی است.

نظارت بر مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی تشدید و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود

مهندس سیدرضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر این كه تهیه كنندگان نذورات و افطارها باید از سالم بودن مواد اولیه اطمینان حاصل كنند، اظهار كرد: در طبخ مواد غذایی هم باید بهداشت فردی و محیطی اعم از شست وشوی دست با آب و صابون، استفاده از ظروف و تجهیزات گندزدایی شده با آب داغ رعایت شود.

وی در ادامه با تاكید بر این كه برای نگهداری مواد غذایی داغ در ظروف یكبار مصرف باید از ظروف با رنگ شیری و كدر دارای مجوز بهداشت استفاده شود، گفت: شماره وزارت بهداشت در قالب بسته‌های 100، 200 و 50 تایی به ثبت می‌رسد.

رییس اداره بهداشت موادغذایی و بهسازی اماكن عمومی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با تاكید بر ضرورت استفاده از ظروف درپوش دار جهت حمل موادغذایی طبخ شده، ادامه داد: چناچه ناگزیر به نگهداری مواد غذایی پخته شده بیش از دو ساعت هستید، مواد غذایی باید در درجه حرارت زیر 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند، زیرا نگهداری مواد غذایی در درجه حرارت بین 4 تا 60 درجه سانتی‌گراد زمینه را برای ایجاد فساد غذایی و مسمومیت فراهم می‌كند.

مهندس غلامی رعایت مراحل سالم سازی، شست و شوی اولیه و انگل زدایی را در جهت سالم سازی سبزی الزامی برشمرد و افزود: با توجه به افزایش مصرف خرما در این ایام، توصیه می‌شود؛ روزه‌داران از خرماهای بسته‌بندی استفاده كنند.

وی به روزه داران توصیه كرد: برای تهیه حلیم و آش رشته از مراكز تهیه و توزیع مواد غذایی به مجوز دار بودن مركز و رعایت بهداشت فردی، نظیر پوشیدن روپوش سفید، وجود كارت معاینه پزشكی و رعایت بهداشت محیطی نظیر نظافت و كاشی كاری توجه شود.

مهندس غلامی با بیان این كه براساس دستورالعمل ابلاغی به دانشگاهها، نظارت در ایام ماه مبارك رمضان از حالت عادی خارج و حتی در ساعت غیراداری ادامه می‌یابد، گفت: در برخی از استان‌ها نظارت پس از افطار هم ادامه دارد.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماكن عمومی مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ضمن آن كه روزه داران را از خرید مواد غذایی روباز و فله‌ای منع كرد، در پایان یادآور شد: همچنین توجه داشته باشند كه جعبه‌های شیرینی باید واجد مجوز وزارت بهداشت و مهر استاندارد باشد كه در سطح داخلی جعبه به ثبت می‌رسد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha