سلامت نیوز: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از رفع انحصار نمایندگی‌های شرکتهای خارجی خبر داد و گفت: ارز مرجع برای تجهیزات پزشکی حذف شده است؛ تجهیزاتی که حتی با ارز آزاد هم وارد می‌شوند را با مجوز دولت تا یکماه آینده قیمت گذاری می‌کنیم و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد قیمت خواهیم داشت.

حسین کیوان در گفت‌وگو با فارس، افزود: مهمترین برنامه وزارت بهداشت برای کنترل بازار تجهیزات پزشکی حمایت از تولید تجهیزات با فناوری بالا و تسهیل قوانین و مقرارت و حتی حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر است که جلوی تولید و کنترل بازار را گرفته است که علاوه بر تحریمها و حتی بیش از آن تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد:‌ برنامه مهم دیگر وزارت بهداشت رفع انحصار از نمایندگی‌های شرکتهای خارجی است به همین علت به شرکتهای دیگری که بتوانند همان کالای با کیفیت اصل را وارد کنند مجوز می‌دهیم.‌ این اقدام در تمام دنیا برای شکستن انحصار شرکتهای نمایندگی و به منظور وفور کالا در بازار و کاهش قیمت انجام می‌شود و تاکنون اعمال این سیاست اثرات مثبتی در بازار داشته است.

مدیر کل تجهیزات پزشکی گفت: وزارت بهداشت مدافع حقوق بیماران و مردم است و نه مدافع حقوق نمایندگی‌های خارجی، اعمال این سیاست در ماههای اخیر موجب کاهش قیمت تا 30 درصدی برخی اقلام پزشکی مانند استنتهای قلبی شده است. تلاش ما این است که بتوانیم به نحوی مشارکت افراد سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار را در بازار تجهیزات پزشکی بیشتر کنیم.

وی افزود: در مورد قوانین دست و پاگیر هم باید گفت که در زمان حاضر اگر کسی بخواهد مجوز تولید بگیرد باید مجوزهای مختلفی را از جاهای مختلف بگیرد که هر کدام از آنها 6ماه طول می‌کشد و این کار خسته کننده و طاقت فرسایی برای تولید کنندگان است.

وی گفت: یک نمونه محدویت فعالیت تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در شعاع 120 کیلومتری شهرهاست در حالی که تولید این تجهیزات یک کار دانش بنیان است و لازم نیست یک فرد دانشگاهی هر روز 3 ساعت وقت خود را برای رفتن به خارج از شهر تلف کند و در بقیه ساعات نیز بازده نداشته باشد.

وی اضافه کرد: یک فرد دانشگاهی می‌تواند حتی در یک آپارتمان 200 متری به شرطی که مزاحم دیگران نباید به کار تولید تجهیزات پزشکی نوین بپردازد.

کیوان ادامه داد: در زمان حاضر برای رفع این محدودیت تولید کنندگان باید با اثبات نوین بودن تولید خود از هیئت دولت مجوز بگیرند که گاهی بیش از 6 ماه طول می‌کشد.تلاش ما این است که این قوانین دست و پاگیر را حذف کنیم و از جلوی پای تولید کنندگان برداریم، مقرراتی که گاه به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شدند.

وی افزود: در هیچ جای دنیا این قدر برای تولیدکنندگان مشکل تراشی نمی‌کنند و این قدر بهره‌های بانکی بالا از تولید کنندگان طلب نمی‌کنند، دستگاههای زیادی در این حوزه دخیل هستند ولی ما در وزارت بهداشت تلاشمان این است که تا جایی که اختیارش را داریم کار تولید تجهیزات پزشکی را در کشور تسهیل کنیم.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: در مورد قیمت گذاری تجهیزات پزشکی نیز باید گفت با توجه به حذف ارز مرجع برای واردات این اقلام و سختی تخصیص ارز مبادله‌ای بیشتر تولید کنندگان یا وارد کنندگان این تجهیزات دیگر وقت خود را برای گرفتن ارز مبادله ای صرف نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند با ارز آزاد کار کنند تا تولید و وارداتشان متوقف نشود.

وی افزود: تأثیر ارز مبادله‌ای در قیمت تمام شده تولیدات در حد 30 درصد است بنابراین  افزایش قیمت تجهیزات داخلی که متأثر از نرخ ارز باشد، چشمگیر نیست اما وجود دارد.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که تمام تجهیزات پزشکی را حتی آنها که با ارز آزاد وارد می‌شوند را قیمت‌گذاری کنیم البته در مورد تجهیزاتی که با ارز آزاد وارد می‌شوند نیازمند مجوز دولت هستیم زیرا دولت یکبار اعلام کرده که این تجهیزات قیمت گذاری نمی‌خواهد و یک بار دیگر اعلام کرده که باید قیمت‌گذاری شوند.

کیوان گفت:‌ قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی تابع آیین نامه آن است و به زودی تا یکماه آینده قیمتهای جدید که حداقل 30 درصد و به طور متوسط 40 تا 50 درصد خواهد بود اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی اقلام پزشکی طی یکسال گذشته تا 350 درصد و بیشتر افزایش قیمت داشته اند، توضیح داد: بله ، در یک مقطع زمانی چنین افزایش قیمتی هم برای برخی کالاها د‌اشته‌ایم و چون نرخ ارز گران شد، برخی سوء استفاده کردند اما این در مورد همه برندها نبوده است و مثلاً اگر قیمت یک برند یک محصول به 10 میلیون تومان رسیده است،همان کالا با برند دیگر با قیمت 3 میلیون تومانی هم در بازار هست.

مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد:‌ ارز مرجع به طور کلی برای تجهیزات پزشکی حذف شده است و قیمتهای جدید به زودی اعلام می‌شود اما هنوز در مورد اکثر تجهیزات پزشکی از پارسال در انبارها کالای موجود وجود دارد و این کالاها باید با قیمت سال گذشته توزیع شوند.

به گفته وی حدود 80هزار قلم کالای پزشکی در کشور مصرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha