همیشه همین طور بود. سیمین هم مثل خواهرانش جرأت نداشت بگوید من نمی‌خواهم با این مرد ازدواج کنم! وقتی سیمین از خانه پدرش خارج می‌شد اشک می‌ریخت. قیافه پدرش را از پشت چادر نازک سفید دید.

سلامت نیوز :همیشه همین طور بود. سیمین هم مثل خواهرانش جرأت نداشت بگوید من نمی‌خواهم با این مرد ازدواج کنم! وقتی سیمین از خانه پدرش خارج می‌شد اشک می‌ریخت. قیافه پدرش را از پشت چادر نازک سفید دید.

پدر فکر می‌کرد دخترش بچه است. صلاح خودش را نمی‌داند. چند ماه که بگذرد، به زندگی می‌چسبد و کدبانو می‌شود!سیمین همان عروس نوجوان است. این زن که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر به زندان آمده 49 سال دارد. هنوز آثار استعمال هروئین و کراک در چهره‌اش باقی مانده است و دندان‌هایش سیاه و نامرتب است. هنگام خندیدن فقط یک دندان در فک بالایی وی دیده می‌شود.

چند فرزند داری؟
او آهی سرد می کشد و پاسخ می دهد: شش بچه داشتم. پسر بزرگم در سد کرج غرق شد. دختر دومم هم سرطان داشت و در چهارده سالگی از دنیا رفت. حالا سه دختر و یک پسر دارم.

کی ازدواج کردی؟
اولین بار سیزده سالم نشده بود که ازدواج کردم، شوهرم نقاش ماشین بود. اخلاق خوبی نداشت. به هر بهانه کتکم می زد. 2 تا بچه داشتم یک دختر و یک پسر، با این حال مجبور شدم طلاق بگیرم.

ازدواجت با رضایت خودت صورت گرفته بود؟
نه، یک روز که از مدرسه به خانه رفتم دیدم خواستگار آمده است. پدرم مردی جدی و بداخلاق بود. حق نداشتم اعتراض کنم. حتی وقتی با لباس عروس از خانه پدرم خارج می شدم با گریه به زبان بی زبانی گفتم که از این ازدواج راضی نیستم اما پدرم به مادرم گفت چند وقت که بگذرد، به خانه و زندگیش دلگرم می شود.

باز هم ازدواج کردی؟
بله با شوهر دومم در یک مهمانی آشنا شدم. او در یک صحافی کتاب کار می کرد. بعدها آن کار را به بهانه درآمد کم کنار گذاشت و به خرید و فروش پرداخت.

چه خرید و فروشی؟
خرید و فروش ماشین ولی کم کم فهمیدم مواد مخدر هم خرید و فروش می کند.

پس تو هم از این راه معتاد شدی؟
بله. اول تریاک مصرف می کردم و بعد به شیشه معتاد شدم.

بچه هایت چند سال دارند؟
دخترهایم 23 ساله، 21 ساله و 12 ساله هستند و پسرم 17 سال دارد. پسر بزرگم که مرحوم شد و دختر بزرگم در ازدواج اولم به دنیا آمده اند.

آنان از همان ابتدا با تو زندگی کرده اند؟
بله. بعد از طلاق، پیش پدرشان نماندند و با من زندگی کردند. شوهر اولم هم دوباره ازدواج کرد و شنیدم در تهران زندگی می کند.

بچه های بزرگت چند ساله بودند که طلاق گرفتی؟
طفلکی پسر بزرگم 7 ساله و دانش آموز کلاس اول بود و دخترم هم 5سال داشت.

چند سال از ازدواج دومت می گذرد؟
17 سال.

در این 17 سال معتاد بودی؟
نه، از 10 سال پیش معتاد شدم.

چه شد که به اینجا آمدی؟ سابقه هم داری؟
سه تا سابقه دارم، بار اول و دوم به خاطر مواد شوهرم دستگیر شدم. چون در آن خانه بودم و اعتیاد داشتم، من هم دستگیر می شدم. بار اول 900 هزار تومان جریمه دادم و به زندان نرفتم. بار دوم 3 سال زندانی بودم و بار سوم که حالاست توسط زنی که حالا با شوهرم زندگی می کند و به خاطر حسادت هایش، به مأموران معرفی شدم که با سه گرم کراک، 10 تا پایپ (وسیله استعمال شیشه) و 40 گرم تریاک در خانه دستگیر شدم.

چه حکمی صادر شده؟
سه سال ونیم حبس و 2 میلیون تومان جریمه.

چه مدت است که دستگیر شده ای؟
10 ماه.

در مورد زنی که گفتی تو را معرفی کرده، بیشتر توضیح بده!
آن زن با شوهرم آشنا شده بود و به خاطر برداشتن من از سر راهش این کار را کرد. حالا شوهرم با آن زن زندگی می کند که امیدوارم به خاک سیاه بنشینند. همان طور که من و بچه هایم را به خاک سیاه نشاندند!

بچه هایت کجا هستند؟
پیش دختر بزرگم.

دختر بزرگت ازدواج کرده؟
طفلکی ازدواج ناموفقی داشت و با یک بچه 7 ماهه از شوهرش جدا شد، از نظر روحی هم وضع خوبی ندارد.

دلیل جدایی دخترت از همسرش چه بود؟
شوهرش خلاف کار بود. دخترم را هم خیلی اذیت می کرد. به تازگی از زندان قزل حصار آزاد شده است، اکثر ماه های بعد از ازدواج شان در زندان بود، دخترم دیگر نمی خواهد با او زندگی کند. البته با آن پسر صیغه عقد موقت خوانده بودند و به طور رسمی عقد نکرده اند.

از دامادت شناختی نداشتی؟
دخترم به خاطر آوارگی مجبور به ازدواج شده بود. وقتی بار دوم سه سال به زندان رفتم، شوهر دومم او را از خانه بیرون کرده بود و از همان روزها با آن زن ارتباط داشت. دختر بیچاره ام آواره بود و شوهرم به روی خود نمی آورد... .

امکان ادامه زندگی برای دخترت وجود ندارد؟
وقتی دامادم به زندان رفته بود، پدر و مادرش، دخترم را با یک نوزاد از خانه بیرون کرده بودند. در حالی که وقتی پسرشان به زندان نرفته بود، هرچه درمی آورد به جای اینکه برای زن و بچه اش هزینه کند، خرج پدر و مادرش می کرد.

دخترت با بچه های دیگرت کجا زندگی می کنند؟
در نظام آباد یک خانه کوچک اجاره کرده اند.

چه کسی خرج زندگی بچه هایت را می دهد؟
دوستانم!

چه طور ممکن است؟
من دوستانی دارم که در این روزها به بچه هایم کمک می کنند.

همسر دومت خانه ندارد؟
خانه ما در تهران پارس، اجاره ای است.

شغل پدرت چیست؟
کفاش بود. فوت کرد.

خواهر و برادر داری؟
برادر ندارم ولی پنج خواهر دارم.

درخواست بخشش نکرده ای؟
چرا. اما می گویند چون سابقه دارم ، شاید با درخواست عفوم موافقت نشود.

اگر آزاد شوی برنامه ای برای زندگی خود و بچه هایت داری؟
فکر می کنم آدم شده ام. می خواهم یک کار آبرومندانه پیدا کنم و بچه هایم را پیش خودم ببرم. سیمین آن قدر در مواد مخدر غرق شده بود که فقط دو سه دندان پوسیده برایش مانده است.

وقتی عکس پانزده سال پیش او را می بینم خیلی تعجب می کنم. باورش سخت است ولی او به همین راحتی تمام زیبایی و سلامت خود را از بین برده است و اکنون فقط می تواند برای آن چهره و سلامتی اشک حسرت بریزد.

برداشت آخر:
سیمین در خانواده ای بزرگ شده بود که افکار سنتی پررنگی بر آن حکمفرما بود. افکاری مانند برتری پسر نسبت به دختر بیشتر است و دختر باید با نظر پدرش ازدواج کند و این موضوع اجباری است.

 زمانی که با اجبار به خانه شوهر رفت نتوانست بماند و زندگی کند. به رغم داشتن دو فرزند طلاق گرفت و به سوی زندگی دیگری رفت تا شاید بتواند خوشبختی را تجربه کند ولی زندگی دومش هم بدون تحقیق و بررسی شکل گرفت و موجب اعتیاد سیمین و تیرگی زندگیش شد و در این میان مهم تر از همه آینده فرزندان بی گناه سیمین است که قربانی این وضع شد.
منبع : روزنامه حمایت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha