سلامت نیوز: مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات گفت: هر فرد مصرف كننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر سیگار ، دود دریافت کرده است.

مهندس خدیجه محصلی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با بیان این که مصرف قلیان نیز مانند سایر مواد دخانی زیان آور است، گفت:  مصرف كنندگان قلیان در هر بار مصرف ، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با كشیدن یك نخ سیگار دریافت می كنند.

وی افزود: افراد سیگاری كه بطور متداول 8 تا 12 نخ سیگار در روز مصرف می كنند به طور متوسط با 40 تا 75 پك ، كه به مدت 5 تا 7 دقیقه به طول می انجامد حدود 5/0 تا 6/0 لیتر دود استنشاق می كنند این در حالی است كه مصرف كننده قلیان در هر وعده مصرف كه بطور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می كشد حدود 50 تا 200 پك می زند كه هر پك بطور متوسط حاوی 15/0 تا یك لیتر دود می باشد.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی، دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بیشماری مواد سمی است این مواد بعنوان عوامل اصلی بروز سرطان ریه، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماریها شناخته شده اند.

مهندس محصلی خاطرنشان کرد: منوكسید موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات آن نیز چه برای فرد مصرف كننده و چه برای افراد در معرض مواجهه با دود محیطی آن فراتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha