سلامت نیوز: یک دندانپزشک گفت: اگر ارتودنسی مختص ناهنجاری دهان و فک باشد، سن ۱۳-۱۲ سالگی زمان طلایی درمان آن است.

مریم پوستی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: ارتودنسی عملی است که برای برطرف کردن ناهنجاری‌های دندانی و فک انجام می‌شود.

استادیار بخش ارتودنسی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ارتودنسی در سنین پایین با هدف اصلاح و درمان ناهنجاری‌های فک و صورت انجام می‌پذیرد و در سنین بالاتر نیز برای اصلاح بهم ریختگی دندان‌ها و زیبایی صورت انجام می‌شود.

پوستی، انجام ارتودنسی را از 8 سالگی تا قبل از بلوغ دانست و گفت: عقب یا جلو بودن فک جلو یا پایین در این گروه سنی با ارتودنسی اصلاح می‌شود و اگر این معضل در این محدوده سنی درمان نشود در سنین بالا فقط با جراحی امکانپذیر می‌شود.

نفر برتر رشته تخصصی ارتودنسی جشنواره دکتر هدایت در پنجاه و سومین کنگره دندانپزشکی اظهارداشت: به هم ریختگی دندانی ممکن است عوامل متعددی داشته باشد مثلاً کودکان می‌توانند اندازه فک را از یکی از والدین و اندازه دندان را از والد دیگر خود به ارث برده باشند که این دو عامل متفاوت، می‌تواند باعث به هم‌ریختگی دندانی در آنها شود.

این دندانپزشک از دست رفتن زودهنگام دندان شیری، مکیدن انگشت، لب و مداد و عوامل تکاملی را در به هم‌ریختگی دندان‌ها و نیاز به عمل ارتودنسی موثر دانست و افزود: ارتودنسی نیز می‌تواند عوارضی داشته باشد که مهمترین عارضه آن بی توجهی به رعایت بهداشت دهان از سوی افراد است.

استادیار بخش ارتودنسی واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما در ارتودنسی از براکت‌هایی استفاده می‌کنیم که در این براکت‌ها خلل و فرج وجود دارد. اگر فرد بهداشت را رعایت نکند و سهل‌انگاری کند، تجمع میکروبی در آن قسمتها زیاد می‌شود و وقتی ما براکت را برمی‌داریم با دندان‌های صافی مواجه می‌شویم که در عین صافی و یکدست بودن، ظاهر نازیبایی دارند چرا که پوسیدگی در آن دندان‌ها شروع شده است.

وی مهمترین چالش در درمان ارتودنسی را همین سهل‌انگاری دانست و ادامه داد: اگر ارتودنسی مختص ناهنجاری دهان و فک باشد، سن 12-13 سالگی زمان طلایی درمان آن است.

وی افزود: در درمان ناهنجاری‌های فک باید فرد تا زمان بلوغ تحت نظر پزشک باشد چرا که امکان دارد الگوی رشد اولیه برگردد اما در مورد ناهنجاری‌های دندانی اگر فرد موردی برای دندان کشیدن نداشته باشد، زمان ارتودنسی 12 تا 15 ماه طول می‌کشد اما اگر مورد دندان کشیدن وجود داشته باشد زمان ارتودنسی به 15 تا 24 ماه افزایش پیدا می‌کند.

نفر برتر رشته تخصصی ارتودنسی جشنواره دکتر هدایت در پنجاه و سومین کنگره دندانپزشکی، همکاری بیمار با پزشک و مراجعه سروقت و عمل به دستورالعمل‌های پزشک را در درمان صحیح و درست ارتودنسی موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha