سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 74226

خیلی ها یادشان هست که سال قبل چه بازیهایی که شیر وفراوردههای ان با بازار در نیاورد تا قیمتها 2برابر وحتی 3برابر شود, و چه وعده هایی دولتمردان ندادند برای کاهش قیمت وچه تهدیدهایی کارخانجات رانکردند که التبه هیچکدام موثر نیافتاد واخر امر انها به گرانی شیر ولبنیات تن دادند تا شیری که کمتر از 600تومان فروخته میشد به 1000تومان برسد ولبنیات چند برابر شود .

سلامت نیوز. ::خیلی ها یادشان هست که سال قبل چه بازیهایی که شیر وفراوردههای ان با بازار در نیاورد تا قیمتها 2برابر وحتی 3برابر شود, و چه وعده هایی دولتمردان ندادند برای کاهش قیمت وچه تهدیدهایی کارخانجات رانکردند که التبه هیچکدام موثر نیافتاد واخر امر انها به گرانی شیر ولبنیات تن دادند تا شیری که کمتر از 600تومان فروخته میشد به 1000تومان برسد ولبنیات چند برابر شود .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس انلاین اما پس ازان همه نوسانات قیمت لبنیات و شیرخام در سال گذشته بالاخره دامداران و دولت به تفاهم رسیدند و قرار شد نیمه دوم سال شیرخام پایه با بار میکروبی 100 هزار و 3.2 درصد چربی کیلویی 930 تومان از دامداران خریداری شود و بدین ترتیب بود که تقریبا بازار شیر و لبنیات ثبات نسبی پیدا کرد.

پس از این تجربه واگذاری، صحبت از اجرای طرح‌های دیگری مانند خودکفایی گوشت قرمز و تنظیم بازار شیر و گوشت توسط دامداران به میان آمد؛ گرچه اقداماتی هم مانند اختصاص 1200 میلیارد تومان برای اجرای طرح تنظیم بازار شیر و گوشت انجام شد اما اصل قصه جای دیگری بود چراکه همه چیز به هزینه‌های تولید دامداران برمی‌گردد , نهاده‌های دامی بیش از 70 درصد هزینه‌های تولید محصولات دامی را تشکیل می‌دهد و دامداران برای پایین نگه‌داشتن و کنترل قیمت‌ تمام شده شیر و گوشت به نهاده‌های ارزان قیمتی که دولتی‌ها وعده‌ داده بودند، نیاز داشتند.

شرکت پشتیبانی امور دام از سال گذشته در زمینه تامین نهاده‌های ارزان در ازای فروش شیر خام به قیمت مصوب بدقولی کرد؛ براساس تفاهم‌نامه منعقد شده این شرکت با اتحادیه مرکزی دامداران که تا 15 فروردین ماه امسال معتبر بود، شرکت پشتیبانی امور دام باید 10 روز قبل از تحویل شیرخام، نهاده‌های دامی وعده داده شده را به دامداران تحویل می‌داد اما به گفته دامداران نهاده‌های دامی ماه‌های دی، بهمن و اسفند سال گذشته هنوز تامین نشده است.

چگونگی تامین نهاده‌های دامی و قیمت‌های جدید آن‌ در سال جاری قراربود در ستاد تنظیم بازار بررسی و اعلام شود اما این دو بار این جلسات لغو شد و همین امر سبب شد تا دامداران نهاده‌های دامی را از بازار آزاد تامین ‌کنند ؛ ودرپی ان , دامداران از فروش شیر خام تولیدی به قیمت مصوب سال گذشته (کیلویی 930 تومان) خودداری کردند.

در این زمینه سعید سلطانی - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران - توضیح داد: در تفاهم‌نامه اولیه تحویل علوفه ارزان‌قیمت به دامداران بدون کارمزد، وثیقه و ضمانت بانکی بود و دامداران می‌توانستند با استفاده از چک به عنوان ثمن معامله و سفته به عنوان ضمانت، علوفه دریافت کنند اما بر اساس مصوبه هیات دولت که به شرکت پشتیبانی امور دام ابلاغ شده است، دامداران با ضمانت‌نامه بانکی یا وثیقه ملکی، می‌توانند علوفه را از شرکت پشتیبانی امور دام دریافت کنند که با این شرایط طرح خودکفایی گوشت هم قابلیت اجرایی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشورهم گفت: هم اکنون دولت باید با ارایه تسهیلات ارزان قیمت و تخصیص یارانه تولید موجب کاهش هزینه های تولید در این بخش شود تا با ثابت ماندن قیمت ها، مردم همچون گذشته به مصرف این محصولات روی آوردند.

محمدرضا اسماعیلی افزود: در صورتی که دولت از این بخش حمایت لازم را به عمل نیاورد، با افزایش هزینه های تولید، باید شاهد گرانی بیش از پیش نرخ محصولات لبنی باشیم که یک امر اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به تحقیقات میدانی انجام شده در این خصوص ، افزود: در دو سال اخیر با افزایش نرخ محصولات لبنی، مصرف شیر و فراورده های لبنی در کشور حدود 30 درصد کاهش یافته است که این امر در سلامت جامعه بی تاثیر نخواهد بود.

 سرانه مصرف شیر در ایران 80 کیلوگرم است ، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته دنیا بین 350 تا 450 کیلوگرم است.

***دامداران درپی قیمت جدید
از همان روزهای اغازین سال جدید مشخص بود که دامداران خیز خودرا برای افزایش قیمتها برداشته اند , اما صبوری انها تا 15فروردین دوام اورد , زمانی که دیگر قراردادی با دولت نداشتند وپس از ان بود که به هردری زدند تا قیمتها جدید خودرا تصویب کنند؛ هرچند که در مورد فراوردههای لبنی این اتفاق به صورت زیر پوستی رخ داد والبته درمیان گرانیها رنگ وارنگ خیلی هم جدی گرفته نشد .

درهمین راستا , مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی با تاکید بر حمایت دولت از این بخش گفت: با افزایش قیمت شیر خام قیمت تمام شده محصولات لبنی افزایش یافته که این موضوع تولید و مصرف را با مشکل مواجه می‌کند.

محمد رضا اسماعیلی با اشاره به مباحث پیرامون افزایش قیمت شیر خام، اظهار داشت: در این راستا دامداران خواستار افزایش قمیت شیرخام براساس هزینه تمام شده هستند زیرا دولت از این بخش حمایت نکرده است.

وی ادامه داد: در صورتی که سازمان حمایت بتواند این موضوع را حل کند شرایط تا حدودی بهتر می شود زیر با افزایش قیمت شیر خام کل هزینه‌های تولید تا مصرف افزایش خواهد یافت.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کننده فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه در شرایط کنونی تولید با مشکل مواجه است، گفت:‌ هر گونه افزایش در شیر خام تاثیر مستقیم در همه محصولات دارد و این در حالی است که هزینه نیروی کار نیز در سال جاری افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه درخواست شده تا کارشناسان سازمان حمایت قیمت کارشناسی تعیین کنند، بیان داشت: حاضر هستیم سود قانونی محصولات را کاهش دهیم اما بازار فروش ضربه نخورد و مردم بتوانند لبنیات بیشتری مصرف کنند.

این فعال تعاونی‌ها عنوان کرد: دولت‌ها در همه دنیا در بحث لبنیات یارانه می پردازند تا سرانه این محصولات که تاثیر مستقیم با سلامت جامعه دارد کاهش نیابد و دولت نیز باید در این راستا حمایت کند.

اسماعیلی افزود: افزایش هزینه‌ها موجب کاهش تولید می‌شود و اشتغال را نیز با تهدید روبرو می‌کند.

وی تاکید کرد: با افزایش هزینه‌ها، این تولید کننده است که در نهایت ضرر می کند زیرا کاهش مصرف چرخه تولید را نیز با مشکل روبر می کند.

همچنین , مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه در کارگروه ستاد تنظیم بازار تحویل علوفه‌های معوق به قیمت پارسال پیشنهاد شد، ‌گفت: نرخ جدید شیر خام در جلسه سه شنبه ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.

سعید سلطانی ، در پاسخ به اینکه کارگروه تنظیم بازار درباره شیر خام چه تصمیمی گرفت، گفت: در این جلسه پیشنهاد شد قیمت دو ماه علوفه‌ای که بر اساس تفاهمنامه به دامداران تحویل نشده به قیمت سال 91 باشد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: این پیشنهاد به این دلیل است که قیمت علوفه افزایش پیدا کرده و در کنار افزایش 30 درصدی سایر نهاده‌ها از قبیل هزینه کارگری و حمل و نقل، قیمت تمام شده شیر خام افزایش یافته است.

سلطانی ادامه داد: تمام این موارد به اضافه پیشنهاد‌ قیمت شیرخام اتحادیه دامداران، و قیمت کارشناسان قوه قضائیه در باره شیر خام، در جلسه فردای ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ جدید شیر خام بررسی می‌شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: با گرانی علوفه و سایر نهاده‌ها دامداران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و قبل از اینکه این بخش به نابودی بکشد دولت باید حمایت جدی از این بخش داشته باشد.

معاون وزیرصنعت ، معدن و تجارت در توسعه بازرگانی داخلی هم دراین خصوص گفت که کارگروه تنظیم بازار درجلسه روز سه شنبه نرخ جدید و نهایی شیر را اعلام خواهد کرد

حسن رامرد  گفت: باتوجه به سفر هفته گذشته وزیر صنعت ،معدن و تجارت به دو کشور آسیایی ، وزیر دادگستری به عنوان یکی ازاعضای اصلی کارگروه به نیابت از وی ، مسوولیت بازرسی و بررسی کارشناسی قیمت شیر را عهده دار بود.

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ پیشنهادی کارگروه چیست و چه تفاوتی با نرخ پیشنهادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان دارد؟،گفت: این نرخ فردا مشخص می شود و با وجود بررسی دوباره، نرخ جدید نزدیک به رقم پیشنهادی سازمان حمایت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن رد برخی اخبار مبنی براینکه نرخ فروش نهاده های دام توسط شرکت پشتیبانی دام تغییر کرده ، گفت : این موضوع صحت ندارد و قیمت ها بر مبنای سال 91 تعیین شده است.

***شیرچقدر گران میشود
درافزایش قیمت شیر حرفی نیست , خواهی نخواهی این قیمت افزایش پیدا میکندو دولتمردان هم اینبار زرنگ شده ودیگر وعده ای مبنی بر تثبیت قیمت هم نمیدهند , چه رسد به کاهش قیمت , مردم هم به گرانی عادتکرده اند, اما مساله مهم این است که اینبار شیر چقدر گران خواهد شد ودامداران به چند درصد گرانی رضایت میدهند.

رضا سالمی، مدیر کل تامین دام و فرآورده‌های محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام ، درباره‌ی افزایش قیمت نهاده‌های دامی تصریح کرد:‌ با توجه به تعهدات فروش نهاده‌های دامی در سال گذشته، نهاده‌ها با همان قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسد و قرار است براساس مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید نهاده‌های دامی اعلام شود.

وی با بیان این‌که اگر قیمت شیر خام افزایش یابد باید قیمت نهاده‌های دامی نیز افزایش یابد، بیان کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت‌های جدید را اعلام می‌کند و شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌های جدید را اجرایی می‌کند ما هیچ اختیاری در حوزه قیمت‌گذاری نداریم.

در همین حال رییس اتحادیه دامداران نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید، قیمت پیشنهادی دامداران برای فروش هر کیلوگرم شیرخام 1150 تا 1170 تومان است که سه‌شنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار بررسی می‌شود.

سیروس روستا اظهار کرد: پیش از این دو بار جلسه ستاد تنظیم بازار لغو شده بود که به نظر می‌رسد با توجه به ابلاغ قانون تجمیع وظایف بخش کشاورزی که براساس آن شرکت پشتیبانی امور دام باید به وزارت جهاد کشاورزی ملحق شود، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی مسائل مرتبط با این بخش را به آینده واگذار کرده‌اند.
رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران گفت: دامداران و شرایط آنها در سال جاری در کش و قوس واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام، بلاتکیلف مانده‌ است.

روستا اظهار امیدواری کرد قیمت نهایی شیرخام در جلسه ستاد تنظیم بازار که قرار است فردا برگزار شود، بررسی و اعلام شود.

مشاور انجمن صنایع فراورده‌های لبنی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی دامداران مبنی بر افزایش 23 تا 25 درصدی قیمت شیرخام گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد در ستاد تنظیم بازار قیمت فراورده‌های لبنی حدود 15 درصد افزایش خواهد یافت.

حسین چمنی ، با بیان اینکه دامداران به دلیل افزایش قیمت علوفه و برخی سختگیری‌های شرکت پشتیبانی امور دام در تحویل علوفه تحت فشار هستند، گفت: دولت باید در بحث قیمت شیرخام دخالت کند و مانع افزایش قیمت این محصول شود. در غیر این صورت روند کاهش مصرف فراورده‌های لبنی در کشور ادامه خواهد یافت.

به گفته وی طی دو سال گذشته مصرف محصولات لبنی در کشور حدود 22 درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه حدود 10 درصد از علوفه موردنیاز دامداران داخلی از طریق واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه برنامه تولید داخلی علوفه به میزان نیاز کل دامداران اجرایی نشده است و به همین دلیل حدود 10 درصد از نیاز این حوزه از طریق واردات تامین می‌شود اما همان میزان واردات نیز تاثیرش را روی قیمت شیرخام می‌گذارد.

چمنی با تاکید بر اینکه دولت نباید در موضوع شیرخام حالت انفعالی داشته باشد، افزود: وضعیت شیر و فراورده‌های لبنی با دیگر محصولات غذایی مانند روغن و شکر بسیار متفاوت است و نباید اجازه داد مصرف آن در جامعه کاهش یابد.

در غیر این صورت کشور با توجه به روند افزایش سن در کشور با هزینه‌های سرسام‌آور درمانی مواجه خواهد شد.
سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران هم گفت: 56 روز از سال می‌گذرد و دامداران علی‌رغم افزایش قیمت نهاده‌ها و عوامل تولید، تاکنون شیرخام را به قیمت سال گذشته ( کیلویی 930 تومان) فروخته‌اند.

وی افزود: ازابتدای امسال تاکنون تصمیم‌گیری‌ها به گونه‌ای بوده تا در قیمت شیر خام بازنگری شود و براساس بند 14 تفاهم‌نامه منعقد شده شرکت پشتیبانی امور دام با اتحادیه دامداران نیز در صورتی که نهاده‌ها و عوامل تولید با افزایش تولید مواجه شوند باید مابه‌التفاوت آن برای دامداران از سوی دولت جبران شود یا قیمت شیر خام به همان میزان افزایش یابد اما تاکنون هیچ تصمیمی برای مشخص‌شدن تکلیف دامداران گرفته نشده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با رد تعیین قیمت 1040 تومانی برای خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامدارن، اعلام کرد: در صورتی که دولت مکلف شود نهاده‌های مورد نیاز دامداران را به قیمت مناسب در اختیار آنها قرار دهد، قیمت هر کیلوگرم شیرخام از 1040 تومان بیشتر خواهد شد و در صورتی که این نهاده‌ها تامین نشود، مسلما هزینه‌های تولید برای هر کیلوگرم شیر خام بسیار بیشتر می‌شود.

سلطانی گفت: براساس مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، مقرر شد نهاده‌های معوق دامداران از دی‌ماه سال گذشته تا فروردین‌ماه به قیمت سال گذشته در اختیار دامداران قرار گیرد که امیدواریم شرکت پشتیبانی امور دام براساس این مذاکرات به تعهدات خود عمل کند.

عباس پشم‌فروش معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام هم ، از ادامه‌ روند مذاکرات در خصوص تعیین قیمت شیر خام و نهاده‌های دام خبر داد و گفت: هنوز تصمیم‌گیری مشخصی در این باره نشده و قرار است در جلسه‌ی تنظیم بازار سه‌شنبه که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود درباره‌ قیمت شیر تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: سازمان حمایت در حال بررسی قیمت شیر خام است و دامداران با این سازمان در حال مذاکره هستند.

پشم‌فروش با تاکید بر این‌که درحال حاضر قیمت شیر خام 930 تومان است، تصریح کرد: به اعتقاد دامداران قیمت‌های جدید باید براساس 25 درصد افزایش هزینه‌های تولید اولیه نظیر افزایش قیمت‌های کارگری لحاظ شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha