سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 74231

2 هزار میلیارد تومان برای تجهیز و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستایی. این تصمیمی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در روند رسیدگی به بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه با آن موافقت کردند.

سلامت نیوز :2 هزار میلیارد تومان برای تجهیز و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با اولویت مدارس روستایی. این تصمیمی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در روند رسیدگی به بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه با آن موافقت کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان تصمیمی که شاید سبب شود مدارس کشور، به‌ویژه مدارس روستایی از نظر امکانات گرمایشی شرایط بهتری پیدا کنند و دست کم از این ناحیه بچه­ ها پشت نیمکت­های کلاس در امان باشند. این مبلغ قرار است به وزارت آموزش و پرورش (سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) اختصاص یابد. هر چند که وزارت آموزش‌وپرورش قول داده در رسیدگی به حال و روز بچه ­ها جدی‌تر باشد.

وعده­ های آموزش و پرورش به شین آبادی­ها

بچه­ های شین­آباد حمایت می­شوند. این وعده‌ای است که حاجی بابایی به خبرنگارها و خانواده دانش‌آموزان حادثه دیده می­دهد و می­گوید بچه ­ها علاوه بر دریافت دیه، بیمه عمر هم می­ گیرند و بعد از 18 سالگی هم استخدام می­شوند. آذر ماه سال گذشته در یک مدرسه دو کلاسه در روستای شین­ آباد یک بخاری نفتی آتش می­گیرد و بچه ­های کلاس می‌سوزند. دو نفر از دانش­ آموزان به فاصله کوتاهی فوت می­کنند و بقیه با درجات مختلف سوختگی مصدوم می­شوند.

چند روز بعد حال سه نفر از آنان چنان وخیم می­شود که مسئولان تصمیم می­گیرند آنها را به خارج از کشور اعزام کنند. اما ظاهرا اوضاع عمومی بچه ­ها رو به بهبودی می­رود و مساله اعزام منتفی می­شود.

آسیب ریه، قطع انگشتان دست و سوختگی صورت از آسیب­هایی است که به این دختران در جریان این حادثه می­رسد. از یک طرف این بحث مطرح است که به اذعان مسئولان هنوز که هنوز است بسیاری از مدارس ایران به لحاظ تجهیزات به استاندارد نرسیده­ اند و از یک طرف آموزش و پرورش درصدد است تا جایی که می­شود با خدمات‌رسانی به این دختر بچه ­ها ماجرای پیش­آمده را جبران کند.

آسیب دیدن صورت دختربچه ­هایی که باید با صورت سوخته بزرگ شوند و سال­ها زندگی کنند مساله ­ای نیست که به راحتی قابل فراموش کردن باشد؛ لااقل نه برای خودشان و خانواده آنها. این که بی ­احتیاطی و سهل‌انگاری نسبت به محل تحصیل بچه­ ها چه حادثه­ های جبران ناپذیری را می­تواند موجب شود، درسی است که باید زودتر از اینها می­گرفتیم؛

زمانی که پیشتر بچه­ های دیگری قربانی ایمنی ضعیف کلاس­های درس خود شدند و زمانی که کلاس‌های درس قبلی در آتش سوختند. شاید مثلا آن هنگام که معلم بخاری به بغل کلاسش را نجات داد و خودش در آتش سوخت و جان سپرد.

هر چند بعد از حادثه، آموزش و پرورش گفته بود بخاری نفتی مدرسه استاندارد بوده اما به نقل از خبر آنلاین روایت آتش‌نشانی از علت حادثه خام سوزی بخاری و سرریز سوخت از آن بوده ­است و مدرسه دخترانه شین‌آباد پیرانشهر فاقد استاندارد­های فضای آموزشی، گرمایشی و فیزیکی بوده و به سادگی بستر وقوع چنین حادثه دردناکی شده است.

وضع دانش­ آموزان پیگیری می­شود

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در گفت­و­گو با آرمان از آخرین وضعیت دختران شین‌آباد می­گوید: والدین این بچه­ ها روز گذشته به مجلس آمده بودند و اوضاع بچه ­ها در حال پیگیری است. وی همین‌طور از عمل جراحی پلاستیک دو نفر از این دخترها در بیمارستان 15 خرداد تهران می­گوید و این­که این عمل زیر نظر یک تیم حرفه­ای پزشکی ظرف یکی دو هفته آینده انجام می­شود. «چون سن بچه­ها کم است فاصله بین عمل­هایشان طولانی­تر است.

 برای موضوع بیمه عمرشان 60 میلیون به همه بچه­ها از طرف بیمه معلم پرداخت می­شود که البته جدای 50 میلیونی است که مصوب شده و قرار است بیمه ایران ظرف ماه­های آتی پرداخت کند.» خضری می­گوید عمل جراحی بچه ­ها رایگان است و قرار است تحت نظارت رئیس بیمارستان، دکتر کلانتر هرمزی انجام شود.

 او همین­طور در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان دولتی توان وتجهیزات لازم را برای انجام این عمل دارد و آیا بیمارستان خصوصی برای این کار بهتر نیست، می­گوید: بیمارستان 15 خرداد در این زمینه یک بیمارستان فوق تخصصی است که از سال 60 به این طرف به عنوان یک مرکز دانشگاهی و قطب علمی-پژوهشی مطرح بوده و کسانی که عمل را به عهده گرفته­ اند از زبده­ ترین­ها هستند.

 از اول بنا بود اگرلازم شد بچه­ ها برای عمل به خارج از کشور اعزام شوند اما با اعلام این موضوع که آیا داخل مناسب­تر است یا خارج، پزشکان داخلی از این عمل استقبال کردند و خودشان مسئولیت پیگیری برنامه بچه­ ها را به عهده گرفتند و سعی ما بر این است که برای این دخترها بهترین­ها را فراهم کنیم چه در داخل و چه خارج از کشور و البته اگر موردی باشد کوتاهی نمی­کنیم ولی فعلا برای این کار تصمیمی گرفته نشده­ است.

قول وزیر سر جایش است

رسول خضری در رابطه با قول آقای وزیر مبنی بر استخدام این دخترها بعداز 18 سالگی می­گوید: این چیزی نیست که کسی بتواند آن را فراموش کند. حتی اگر دولت­های بعد هم سر کار بیایند داستان استخدام پابرجاست و قابل پیگیری، چرا که مصوبه دولت است و لازم ­الاجرا. نماینده مردم پیرانشهر در پاسخ به­ این که قبلا هم مواردی بوده که مصوب شده اما تمام و کمال اجرا نشده یا فراموشش کرده ­اند، می­گوید: اگر مصوبه مجلس باشد شاید اما وقتی هیات دولت تصویب می­کند، وزیر بهداشت و تعاون و آموزش و پرورش امضا می­کند و معاون اول رئیس‌جمهور هم تاییدش می­کند دیگر چیزی نیست که بشود نادیده گرفت.

ما می­خواستیم اول از طریق مجلس پیگیری کنیم که در مجلس تصویب شود اما دیدیم اگر به دولت سپرده شود ضمانت اجرایی‌اش بیشتر است. خضری افزود: بحث تحصیل بچه­ها هم پیگیری می­شود تا بتوانند در شرایط مناسبی به تحصیل خود ادامه دهند و تمام این امور به تایید معاون توسعه سرمایه نیروی انسانی رئیس‌جمهور هم رسیده ­است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha