سلامت نیوز: در حالی بانک مرکزی چند روز پیش اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه دارویی وجود ندارد اما برخی گزارش‌ها از دپوی حجم قابل توجهی از داروهای مورد نیاز مردم در گمرک‌های کشور حکایت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری تا 16 اردیبهشت‌ ماه 157 میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داده است.

دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت اول واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می‌کردند. بانک مرکزی در 11 ماهه سال 1391 مبلغ 3.1 میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داد.

در همین حال طبق اظهارنظر فعالان صنعت و بازار دارو قیمت انواع دارو در بازار بین 20 تا 500 درصد افزایش یافته است. همچنین گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که برخی داروخانه‌ها مرتکب تخلفات گسترده به ویژه احتکار دارو شده‌اند.

رییس انجمن سرطان ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به رسوب حجم بالایی از داروها در گمرک‌های کشور گفت: کمبود دارویی که امروز در برخی از حوزه‌های پزشکی در کشور شاهد آن هستیم با تسهیل در ترخیص داروهای موجود در گمرک‌ها برطرف خواهد شد.

عبدالله فضلعلی‌زاده افزود: آنچه در بازار داروهای وارداتی موجب کمبود دارو شده است، آن است که یا داروها به موقع سفارشگزاری نشده‌اند یا تامین ارز آنها به صورت مستمر و روتین انجام نشده است. یا در انتقال ارز آنها اختلال وجود دارد و یا اینکه به موضوع عدم امکان گشایش ال‌سی برمی‌گردد.

وی افزود: هم‌اکنون ترخیص میزان قابل توجهی دارو و تجهیزات پزشکی در گمرک منتظر اعمال نظر مسئولان در زمینه نرخ ارز دارو است و مسئولان باید در این رابطه تعجیل کنند تا بیش از این شاهد فشار ناشی از کمبود دارویی نباشیم.

رییس انجمن سرطان ایران خاطرنشان کرد:‌ نباید درباره نرخ ارز دارو تردید و ابهامی وجود داشته باشد و امور واردات دارو به حالت تعلیق درآید.

وی با اشاره به افزایش قیمت برخی داروها گفت: دولت باید از طریق درآمدهای ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها، نسبت به پوشش بخش بیشتری از هزینه‌های درمانی و دارویی برنامه‌ریزی عملیاتی داشته باشد چرا که اگر داروها با این روند افزایش قیمت داشته باشند، ممکن است در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که برخی بیماران خصوصا در حوزه بیماری‌هایی نظیر سرطان که درمان آنها ذاتا پرهزینه است، به دلیل عدم استطاعت مالی، نسبت به ترک درمان اقدام کنند و این زیبنده جامعه ما نیست.

فضلعلی‌زاده تاکید کرد: باید برای تامین داروی موردنیاز بیماران فکر اساسی کرد، چرا که افزایش قیمت دارو به طور مستقیم به بیماران فشار می‌آورد و در همین راستا تلاش مسئولان باید بر این محور استوار شود که فشار ناشی از افزایش قیمت دارو را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha