سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 74238

یک متخصص آسیب شناسی گفت: برای جذب آهن، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مکمل‌، محیط اسیدی معده مناسب است اما نوشیدن آب هنگام صرف غذا موجب بهم خوردن این محیط شده و بدن از جذب این مواد بسیار مهم محروم می‌ماند.

سلامت نیوز:یک متخصص آسیب شناسی گفت: برای جذب آهن، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مکمل‌، محیط اسیدی معده مناسب است اما نوشیدن آب هنگام صرف غذا موجب بهم خوردن این محیط شده و بدن از جذب این مواد بسیار مهم محروم می‌ماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان روابط عمومی  دکتر حسن اکبری با اشاره به اینکه معده روی غذا چند عمل مهم انجام می‌دهد، گفت: مصرف آب و مایعات خنک هنگام صرف غذا موجب ایجاد اختلال در مرحله هضم غذا می‌شود.

نوشیدن آب در حین غذا عامل اصلی ابتلا به نفخ
وی با بیان اینکه ایجاد نفخ از مشکلاتی است که با نوشیدن آب هنگام صرف غذا ایجاد می‌شود، گفت: اولین مرحله هضم غذا سایش با فشار زیاد از طریق عضلات صاف و چین‌های سطح معده و پرزهای آن است که این فرآیند با مصرف آب و مایعات سرد به علت اتساع معده خنثی ‌شده در نتیجه مواد غذایی هضم نشده وارد روده‌ها می‌شود و ایجاد نفخ شدید می‌کند.

این متخصص آسیب شناسی در ادامه افزود: اثر اسید هیدروکلریدریک معده بر غذاهای خورده شده باعث تجزیه مولکول‌های بزرگ به مولکول‌های کوچک قابل جذب برای سلول‌ها می‌شود، این فرآیند با مصرف آب و مایعات سرد مابین غذا خوردن به علت خنثی سازی اسید، مهار می‌شود و در نتیجه مولکول‌های بزرگ غیرقابل جذب وارد روده‌ها شده این مواد در روده بزرگ توسط باکتری‌ها مصرف می‌شود و ایجاد نفخ شدید می‌کند.

چرا نباید بین غذا آب بخوریم؟
دکتر اکبری با تاکید بر اینکه نوشیدن آب یا مایعات سرد مابین غذا موجب کاهش درجه حرارت معده و اختلال عملکرد واکنش‌های شیمیایی اسید معده و آنزیم‌های مختلف معده می‌شود، گفت: در این حالت غذای خورده شده به‌درستی هضم نمی‌شود و موجب هضم این مواد توسط میکروب‌های روده بزرگ شده نفخ شکم را تشدید می‌کند.

 وی همچنین یادآور شد: اسید معده و آنزیم‌های هضم کننده پروتئین‌ها، چربی‌ها و قندها با مصرف آب و مایعات خنک در بین غذا رقیق می‌شود در نتیجه عملکرد این مواد کاهش یافته و هضم کامل به خوبی صورت نمی‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای جذب آهن، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مکمل، محیط اسیدی معده مناسب است اما نوشیدن آب هنگام صرف غذا موجب بهم خوردن این محیط شده و بدن از جذب این مواد بسیار مهم محروم می‌ماند.


دکتر اکبری با اشاره به اینکه کاهش انرژی سلولی موجب کاهش قدرت هضم و جذب مواد غذایی در معده و روده‌ها می‌شود، تصریح کرد: کاهش انرژی سلولی در سلول‌های سطح معده و روده‌ها و همچنین سلول‌های عضلانی جدار معده و روده در اثر کاهش دمای محیط از ۳۷ درجه سانتی‌گراد که بهترین دما برای بالاترین عملکرد این سلول‌ها است در نتیجه کاهش انرژی سلولی، تنبلی روده‌ها و به دنبال آن یبوست مزمن بروز می‌کند که به‌عنوان مادر بیماری‌ها است، این عارضه در اثر مصرف آب در بین غذا به‌وجود می‌آید، نوشیدن آب مابین غذا میزان تولید انرژی در بدن را نیز کاهش می‌دهد.


این محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی با بیان اینکه فقر انرژی در هر سلول بدن می‌تواند موجب بیماری آن سلول شود، خاطرنشان کرد: چنین پدیده‌ای در سیستم ایمنی بدن باعث عدم شناخت سیستم ایمنی از عوامل آسیب رسان یا عدم شناخت سلول‌های خودی از بیگانه شده و می‌تواند ریشه بسیاری از بیماری‌های نئوپلاستیک یا سرطانی یا بیماری‌های خود ایمنی مانند بیماری «MS» شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha