سلامت نیوز: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: رشد حدود ۲۵ درصدی قیمت داروهای داخلی تا ۱۰ روز آینده ابلاغ می‌شود. در مورد قیمت جدید داروهای وارداتی هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما رشد قیمت آنها زیر ۲ برابر خواهد بود.

عباس حاجی آخوندی در گفت‌وگو با فارس درباره قیمت گذاری جدید دارو توضیح داد: کمیسیون قیمت گذاری دارو با همکاری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و سندیکای داروسازان کار خود را برای قیمت گذاری جدید دارو آغاز کرده و تلاش می‌کند که به یک قیمت منطقی و کارشناسی برای دارو در سال جدید برسد.

وی گفت:‌ هنوز هیچ قیمت جدیدی برای دارو در سال جدید ابلاغ نشده است اما کمیسیون قیمت‌گذاری دارو در مورد قیمت داروهای تولید داخل به رشد 25 درصدی رسیده است که با توجه به تغییر نرخ ارز از نرخ ارز مرجع به مبادلاتی و تأثیر واردات مواد اولیه بر قیمت این داروها به صورت منطقی،زیر نرخ تورم و حتی کمتر از افزایش حقوق کارمندان دولت است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: افزایش قیمت داروهای داخلی با رشد متوسط 25درصد در دهه اول خرداد ابلاغ می‌شود.

حاجی آخوندی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره قیمت‌گذاری داروهای وارداتی نیز گفت: مسئله داروهای خارجی با توجه به اینکه مستقیماً به تغییر نرخ ارز وابسته هستند، پیچیده‌تر است و هنوز در مورد قیمت جدید این داروها تصمیم گیری نشده است.

وی گفت: نظر برخی کارشناسان خبره حوزه دارویی که نظرشان بسیار هم محترم است رشد 2.5 تا 3 برابری قیمت داروهای وارداتی است چون هم نرخ ارز تغییر زیادی داشته است و هم شرکتهای دارویی مشکل جدی نقدینگی دارند که به علت تعویق پرداخت مطالبات مراکز درمانی، بیمارستانها، شرکتهای پخش و بیمه‌ها برای شرکتهای دارویی مشکل ساز شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با این حال نظر سازمان غذا و دارو و کمیسیون قیمت‌گذاری این نیست که چنین افزایش قیمتی را برای داروهای وارداتی داشته باشیم. افزایش قیمت این داروها قطعاً زیر 2 برابر خواهد بود و چنین رشد قیمتی منطقی و کارشناسی نیست.

وی گفت: برای کنترل قیمت داروهای خارجی نیازمند اقدامات و حرکات همه جانبه هستیم و تجربه کشورهایی مثل ترکیه، مصر، روسیه و برخی کشورهای آسیای شرقی که مانند ما کاهش ناگهانی ارزش پول ملی مواجه شدند،برای ما هم ارزشمند است که از این تجارب استفاده می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha